Monitor fraz

Zapamiętaj mnie    Przypomnij hasło

Partner portalu




Co warto wiedzieć o zakupie paliw niewiadomego pochodzenia

Dodano:

pomniejsz czcionkę powiększ czcionkę


Coraz częstszym zjawiskiem obserwowanym w naszym kraju są oszustwa w obrocie paliwami....

Coraz częstszym zjawiskiem obserwowanym w naszym kraju są oszustwa w obrocie paliwami. Niepokój wzbudza jednak fakt, iż do odpowiedzialności pociągani są rolnicy znajdujący się w ostatnim ogniwie całego łańcucha. Ostatnio rozmawiałem o tym problemie z kilkoma rolnikami i chcę przedstawić spostrzeżenia i ewentualne konsekwencje takiego procederu.


Zapisz się do bezpłatnego newslettera Gospodarz.pl i otrzymuj najważniejsze wiadomości raz w tygodniu na e-mail!

Akceptuję regulamin portalu






Na czym polega nadużycie w obrocie paliwem?
 
Nadużycie polega na tworzeniu sieci składającej się z kilku podmiotów, których celem jest wyłudzenie podatku VAT z Urzędu Skarbowego. Podmioty te to tzw. słupy nieposiadające majątku i nierozliczające podatku. W związku z tym mogą oferować paliwo w niższej cenie w porównaniu do konkurencji. A co rolnik ma wspólnego z całym procederem? Otóż, jeżeli nabędzie paliwo z takiego źródła jest wówczas osobą, która zapłaci podatek w cenie paliwa, jako konsument, ale kwota podatku nie będzie odprowadzana do budżetu państwa, bo trafi do nieuczciwego sprzedawcy.
 
Jakie konsekwencje grożą rolnikowi kupującemu paliwo po niższej cenie?
  1. Urząd Skarbowy może odmówić mu odliczenia podatku naliczonego za paliwo, gdyż na rolniku ciąży obowiązek zdobycia informacji na temat podmiotu, od którego zamierza nabyć paliwo.
  2. Obarczenie obowiązkiem zapłaty podatku VAT od zakupionego paliwa w sytuacji, gdy nie zostanie on rozliczony przez sprzedawcę. Zobowiązanie to odnosi się również do rolnika ryczałtowego.
  3. W przypadku, kiedy niemożliwe jest ustalenie podmiotu sprzedającego paliwo, to wtedy na rolnika może zostać nałożony obowiązek zapłacenia akcyzy. Taka sytuacja ma miejsce w momencie, gdy rolnik nie ujawni sprzedawcy lub podmiot, który wskaże nie istnieje. Obecnie stawki akcyzy wynoszą: 1171zł/1000l w przypadku olejów napędowych o kodzie CN 2710 19 41 oraz wyrobów powstałych ze zmieszania tych olejów z biokomponentami i spełniających wymagania jakościowe oraz 1797zł/1000l dla olejów napędowych niespełniających norm jakościowych.
  4. Kolejny obowiązek to zapłata opłaty paliwowej przez rolnika, która w tym roku wynosi 288,05zł/1000l.
  5. Możliwość wydania odmownej decyzji w przypadku złożenia przez rolnika wniosku o zwrot akcyzy zawartej w cenie oleju napędowego, która w br wynosi 86 zł za każdy hektar użytków rolnych.
  6. Odpowiedzialność karno-skarbowa. Zakup paliwa na podstawie faktur, które nie mają pokrycia w rzeczywistości oraz posługiwanie się nimi przy rozliczaniu podatku może być podstawą pociągnięcia do odpowiedzialności karnej. Za tego rodzaju wykroczenie grozi pozbawienie wolności do lat 5 oraz kara grzywny ( w zależności od przewinienia od 175 zł do 16,8 mln zł).
Jak zatem ustrzec się przed konsekwencjami?
 
Najlepiej poprzez:
  1. Uważne dobieranie kontrahentów.
  2. Dokonywanie zakupu paliwa w godzinach pracy biura.
  3. Transakcje bezgotówkowe, a w momencie dokonywania płatności gotówką warto upewnić się czy osoba pobierająca pieniądze jest upoważniona do ich odbioru. Przy każdej dostawie upominać się o świadectwo jakości paliwa.
  4. Sprawdzenie czy dostawca paliwa jest zarejestrowany, jako czynny podatnik VAT.
  5. Pobieranie próbek paliwa, za pomocą których możemy ocenić jakość otrzymanego paliwa.

Google+


źródło:





Nie ma żadnych komentarzy! Możesz być pierwszą osobą, która skomentuje tę wiadomość.
Jeśli nie masz jeszcze konta zarejestruj się i bierz aktywny udział w życiu serwisu.
Skomentuj

Czy artykuł był pomocny? +0 pkt. razem głosów: 0





Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Gospodarz.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Dodając komentarz akceptujesz regulamin serwisu.


  • Nie będzie wyższego zwrotu akcyzy
  • Nie będzie wyższego zwrotu akcyzy

    Na 2018 r. nie jest możliwe zwiększenie stawki zwrotu na 1 litr oleju napędowego do kwoty 1,08 zł na 1 litr oleju napędowego oraz zwiększenie limitu oleju napędowego na 1 ha użytków rolnych, do...
  • Niewielkie zasoby wody w Polsce. Jak poprawić gospodarkę wodną?
  • Niewielkie zasoby wody w Polsce. Jak poprawić gospodarkę wodną?

    Największe jezioro na Mazowszu – Jezioro Zdworskie – wysycha. Z analiz naukowców z Wydziału Budownictwa i Inżynierii Środowiska SGGW, którzy od 10 lat prowadzą tam badania hydrologiczne,...
  • Ciąg dalszy sprawy mafii paliwowej
  • Ciąg dalszy sprawy mafii paliwowej

    Policjanci z Wydziału dw. z Przestępczością Gospodarczą KWP zs. w Radomiu zatrzymali kolejne osoby do sprawy mafii paliwowej, która została rozbita jesienią ubiegłego roku. 40-letni...
  • Dlaczego drożeje paliwo?
  • Dlaczego drożeje paliwo?

    Polscy kierowcy są zaniepokojeni postępującym wzrostem cen benzyny i oleju napędowego na stacjach paliwowych. W mediach pojawiają się błędne spekulacje, że przyczyną może być nowy „podatek...
  • Wzrost rolniczych dochodów
  • Wzrost rolniczych dochodów

    Jak wynika z analiz przeprowadzonych przez Instytut Ekonomiki Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej - PIB wzrost dochodów z rodzinnego gospodarstwa rolnego w roku 2017 wyniósł ok. 30 proc.




Agencja Marketingowa Wizerunek Spółka z o.o.
Plac Berwińskiego 5, 66-120 Kargowa, NIP 596-172-58-30, REGON 080420978
TEL. +48 506 650 670, FAX (68)422-11-64, TEL. (68)422-11-63
© 2010-2014r. Wszelkie prawa zastrzeżone Gospodarz.pl