UE odchodzi od biopaliw I generacji

Pojawiła się wstępna propozycja Komisji Europejskiej dotycząca obniżenia udziału biopaliw z surowców rolniczych, tj. biopaliwa I generacji w transporcie w latach 2020-2030 z 7% w roku 2021 do 3,8% w roku 2030. Oznaczałoby to korektę tzw. Dyrektywy Biopaliwowej – RED.

UE odchodzi od biopaliw I generacji
Ograniczenie byÅ‚oby stopniowe, czyli o 0,3% rocznie do 2025 roku, a potem 0,4% rocznie w latach 2026-2030 roku. Szkic planu wymaga od paÅ„stw czÅ‚onkowskich odejÅ›cia od biopaliw I generacji, a wiÄ™c z takich surowców rolniczych jak np. biodiesel z oleju rzepakowego czy bioetanol z kukurydzy w kierunku zaawansowanych biopaliw II generacji jak np. ze Å›mieci lub odpadów rolniczych. JednoczeÅ›nie propozycja KE nie definiuje biopaliw konwencjonalnych dajÄ…c paÅ„stwom czÅ‚onkowskim wolność, co do wyboru surowców od etanolu wytwarzanego z cukru lub zbóż po oleje roÅ›linne do biodiesla.
 
Polityczny zwrot i odejÅ›cie od biopaliw I generacji wynika z efektów ekspansji upraw na nowe tereny, co powoduje wylesienie czy drenaż terenów podmokÅ‚ych. Projekt jest częściÄ… szerszych planów osiÄ…gniÄ™cia 27% udziaÅ‚u energii odnawialnej w UE do 2030 roku oraz ograniczenia emisji CO2 o 40% do 2030 roku wobec poziomu emisji z 1990 r. Szkic KE zawiera również projekt wzrostu udziaÅ‚u biopaliw II generacji z 1,25% w 2021 roku do 5,5% w 2030 roku. Komisja zamierza zaostrzyć kryteria używania surowców rolniczych do pozyskiwania bioenergii w celu ochrony terenów podmokÅ‚ych, czy terenów bogatych przyrodniczo w faunÄ™ i florÄ™. Propozycja najprawdopodobniej spotka siÄ™ z oporem kluczowych producentów biopaliw jak Niemcy, Francja, Hiszpania i Polska, gdyż oznaczaÅ‚aby spadek obecnego udziaÅ‚u biopaliw I generacji w transporcie - 5%. Dodatkowo ucierpiÄ… eksporterzy biopaliw z surowców do Unii jak USA, Argentyna oraz Indonezja.
 
Producenci rolni skupieni w Copa-Cogeca ocenili bardzo krytycznie plany KE argumentując, że cel użycia wytyczony dla biopaliw II generacji do uzyskania do 2030 roku jest nierealistyczny. Tymczasem, proekologiczne organizacje pozarządowe (NGO) chciałyby nawet całkowitego odejścia od biodiesla I generacji do 2025 roku, a bioetanolu do 2030 roku uzasadniając to faktem, że biodiesel przy uwzględnieniu całego łańcucha produkcyjnego daje nawet większą emisję CO2 niż ropa.
 
Stanowisko KE budzi sprzeciw także ze strony przemysÅ‚u biopaliwowego. WedÅ‚ug przedstawicieli europejskiej grupy zrzeszajÄ…cej producentów bioetanolu ePURE, sektor biopaliwowy czuje siÄ™ oszukany przez KomisjÄ™ EuropejskÄ…, z uwagi na caÅ‚kowite nieuwzglÄ™dnienie w planowanym prawodawstwie inwestycji poczynionych w dobrej wierze i w oparciu o wczeÅ›niejsze regulacje unijne. Jak ocenia ePURE od 2003 r. w europejskÄ… produkcjÄ™ biopaliw zostaÅ‚o zainwestowane 16 miliardów euro.
 
Według FAMMU/FAPA, unijna polityka w tym obszarze we wcześniejszym okresie brała pod uwagę cele takie jak redukcja emisji dwutlenku węgla w transporcie oraz zmniejszenie uzależnienia od paliw kopalnych. Jednak, m.in. nasilający się krytycyzm spowodował modyfikację stanowiska KE w tej kwestii.
 
Propozycja KE musi jeszcze uzyskać aprobatÄ™ ze strony krajów czÅ‚onkowskich oraz Parlamentu Europejskiego.


Tagi:
źródło: