Nowe zasady dotyczące oznaczania kraju pochodzenia mięsa wykorzystywanego jako składnik w UE

Dnia 25 października 2011 roku Parlament Europejski oraz Rada przyjęły nowe przepisy dotyczące etykietowania żywności - rozporządzenie (UE) nr 1169/2011 w sprawie przekazywania konsumentom informacji na temat żywności. Przepisy te wejdą w życie 13 grudnia 2014. Copa-Cogeca uważa, że instrumenty zawarte w nowych unijnych przepisach dotyczących przekazywania konsumentom informacji na temat żywności stanowią ważny krok w stronę zwiększenia przejrzystości i spójności informacji podawanych konsumentom.

Nowe zasady dotyczące oznaczania kraju pochodzenia mięsa wykorzystywanego jako składnik w UE
Copa-Cogeca docenia, między innymi, wysiłki organów ustawodawczych mające na celu uregulowanie oznaczania pochodzenia, co może przyczynić się do "(…) zapewnienia konsumentowi właściwych informacji, począwszy od podstawowych składników danego produktu spożywczego" .

Rozporządzenie 1169/2011 poprawiło aktualny stan rzeczy wprowadzając nowe zasady dobrowolnego oznaczania pochodzenia (artykuł 26.3) i oceniając wykonalność wprowadzenia obowiązku oznaczania kraju lub miejsca pochodzenia mięsa wykorzystywanego jako składnik (artykuł 26.6). Należy podkreślić, że zgodnie z artykułem 2.1 (q) "podstawowy składnik" oznacza składnik lub składniki danego środka spożywczego, które stanowią więcej niż 50 % tego środka spożywczego lub które są na ogół kojarzone przez konsumenta z nazwą tego środka spożywczego i w odniesieniu do których jest wymagane w większości przypadków oznaczenie ilościowe.

W celu opracowania sprawozdania z obowiązkowego oznaczania kraju lub miejsca pochodzenia mięsa wykorzystywanego jako składnik, które Komisja ma złożyć przed Parlamentem Europejskim i Radą do 13 grudnia 2013, Komisja Europejska zleciła przeprowadzenie badań oceniających wykonalność wdrożenia poszczególnych opcji.

Zainteresowanie konsumentów pochodzeniem składników mięsnych

Zdaniem Copa-Cogeca konsumenci przykładają dużą wagę do oznaczania pochodzenia na poziomie państwa członkowskiego lub kraju trzeciego, dlatego też należy w pełni rozważyć tę opcję. W niektórych państwach członkowskich powstały systemy dobrowolne obejmujące mięso wykorzystywane jako składnik. Wydaje się, że konsumenci doceniają bezpieczeństwo, jakie systemy te gwarantują.

Z doświadczeń tych państw członkowskich wynika, że konsumenci chcą znać pochodzenie mięsa wykorzystywanego jako składnik. Domagają się oni możliwości podejmowania wyborów opartych na wiedzy, do czego potrzebują wystarczających informacji. Równocześnie, doświadczenia w zakresie oznaczania pochodzenia mięsa na szczeblu państw członkowskich nie wykazały żadnych trudności technicznych związanych z identyfikowalnością w łańcuchu dostaw.

Należy jednak znaleźć równowagę między koniecznością przekazywania konsumentom wiarygodnych informacji, co jest celem organu ustawodawczego, a potrzebą elastyczności we wdrażaniu nowych zasad.

Skutki gospodarcze, społeczne i środowiskowe głównych opcji oznaczania pochodzenia mięsa wykorzystywanego jako składnik
Ogólnie rzecz biorąc, Copa-Cogeca z radością przyjęła możliwość oceny oznaczania państwa członkowskiego lub kraju trzeciego na etykiecie, ze względu na zainteresowanie konsumentów pochodzeniem mięsa wykorzystywanego jako składnik,  jednakże, trzeba koniecznie przeprowadzić analizę kosztów związanych ze zmianą systemu etykietowania i ewentualnych barier handlowych.

Czytaj dalej na następnej stronie...



Tagi:
źródło: