Jak magazynować olej napędowy zgodnie z przepisami?

Czy rolnik może przechowywać olej napędowy w beczkach? Jakie normy muszą spełniać zbiorniki? Poniżej przedstawiamy odpowiedzi na podstawowe pytania i informacje jakich przepisów należy przestrzegać.

Jak magazynować olej napędowy zgodnie z przepisami?
Co to są zbiorniki dwupłaszczowe – definicja
 
Zbiorniki dwupłaszczowe są to zbiorniki dwuścienne zrobione z dwóch  warstw stali lub tworzywa sztucznego z bardzo małą przestrzenią między nimi. Zbiorniki dwupłaszczowe składają się ze zbiornika wewnętrznego – właściwego, w którym magazynowany jest olej napędowy oraz płaszcza zewnętrznego, który musi pomieścić co najmniej 110% projektowej objętości oleju ze zbiornika wewnętrznego – właściwego. Rurociągi i zawory oraz wszelkiego rodzaju osprzęt (pompa, wąż, pistolet etc.) muszą być umieszczone w obrębie płaszcza zewnętrznego bądź w skonstruowanym systemie bezpieczeństwa gwarantującym nieprzenikanie oleju napędowego do gruntu. 
 
W wielu informacjach przekazywano, że od 1 stycznia 2017 r. miały zmienić się przepisy dotyczące magazynowania paliw. Jednak rozporządzenie ministra spraw wewnętrznych i administracji w sprawie ochrony przeciwpożarowej budynków, określające jak należy przechowywać olej napędowy na własne potrzeby, wydane zostało już w czerwcu 2010 roku. Od tego czasu dopuszcza się jego przechowywanie w zbiorniku naziemnym dwupłaszczowym o pojemności do 5000 litrów.  Reasumując, już od 2010 roku wszystkie osoby i firmy przechowujące olej napędowy do własnego użytku powinny być w takie zbiorniki wyposażone.
 
SENT – co to takiego i jakie rodzi konsekwencje dla rolników
 
W marcu 2017 r. przyjęta została Ustawa o systemie monitorowania drogowego towarów. Składający się na nią tzw. pakiet przewozowy powoduje, że przesyłki towarów wrażliwych o objętości powyżej 500 litrów lub kilogramów, muszą zostać zgłoszone do rejestru zgłoszeń SENT (prowadzonego przez szefa Krajowej Administracji Skarbowej). Kary za niezgłoszenie przewozu przez podmiot wysyłający lub odbierający są ogromne i wynoszą 46% wartości netto przewożonego towaru, nie mniej jednak niż 20 tysięcy złotych.
 
System monitorowania drogowego towarów ma jeden cel – kontrolę dostaw, a tym samym walkę z szarą strefą, między innymi na rynku paliw. To właśnie dzięki systemowi monitorowania drogowego towarów wszystkie dostawy pozostają pod kontrolą i otwiera się droga na realną walkę z szarą strefa, a co za tym idzie, z nieuczciwą konkurencją. Daje to bezpieczeństwo i gwarancję, że kupione paliwo pochodzi ze sprawdzonego źródła.

Czytaj dalej na następnej stronie...


Tagi:
źródło: