Polskie słodycze hitem eksportowym

Polska jest w pierwszej dziesiątce największych w Unii Europejskiej producentów słodyczy. Jednak z uwagi na stagnację na polskim rynku, dominującą pozycję sieci handlowych oraz zwiększająca się konkurencję ze strony producentów z Ukrainy krajowi wytwórcy rozwijają eksport słodyczy na rynki zagraniczne.

Polskie słodycze hitem eksportowym
Czołowymi odbiorcami są państwa Wspólnoty, jednak rozwijają się również rynki trzecie, głównie blisko- i dalekowschodnie. Eksport polskich słodyczy wzrastał w ostatnich latach w tempie sięgającym 10–15 proc. rocznie.
 
– Polska stała się w ostatnich latach szóstym co do wielkości producentem słodyczy w Europie. W tej chwili mamy jednak na polskim rynku stagnację, jeśli chodzi o sprzedaż słodyczy, więc to eksport pozwala firmom z branży dynamicznie się rozwijać – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Sławomir Pawłowski, prezes Cukierniczej Spółdzielni Inwalidów „Słowianka” oraz członek zarządu Stowarzyszenia Polskich Producentów Wyrobów Czekoladowych i Cukierniczych POLBISCO.
 
Polska wyrosła w ostatnich latach na jedną z europejskich potęg cukierniczych. Wartość krajowego rynku słodyczy oceniana jest na 13 mld zł, z czego połowę stanowią wyroby czekoladowe. Jak wynika z danych GUS w I półroczu 2016 roku produkcja wyrobów czekoladowych zwiększyła się o 5,7 proc. i przekroczyła 180 tys. ton.
 
Jak wynika z ubiegłorocznego raportu „Zmiany preferencji Polaków w zakresie konsumpcji żywności” przygotowanego przez Bank BGŻ BNP Paribas i firmę badawczą GfK, konsumpcja czekolady i wyrobów cukierniczych w latach 2005–2014 wzrosła o 36 proc. do 4,5 kg na osobę rocznie. Polacy w trakcie zakupów częściej zwracają uwagę na kwestie zdrowotne, wybierając czekoladę z wysoką zawartością kakao czy batony z ziarnami zbóż. Spożycie słodyczy zwiększa się także wraz ze wzrostem dochodów konsumentów.
 
Na tle innych państw europejskich w Polsce konsumpcja słodyczy w dalszym ciągu jest jednak stosunkowo nieznaczna. Statystyczny Niemiec zjada rocznie 9 kg słodyczy. Poza tym, producenci muszą pilnować mniejszych cen z uwagi na politykę sieci handlowych oraz rosnącą konkurencję tańszych dostawców ze Wschodu, zwłaszcza z Ukrainy. Ze względu na mniejsze ceny cukru i koszty siły roboczej tamtejsze wyroby są tańsze o jedną trzecią. Dlatego szansą dla polskich producentów słodyczy jest wywóz na rynki zagraniczne.

Czytaj dalej na następnej stronie...


Tagi:
źródło: