Spadła wartość eksportu produktów mleczarskich z UE do Chin

Jaka wynika z danych Eurostat, w I połowie 2018 r. z Unii Europejskiej do Chin wysyłano produkty mleczarskie o całkowitej wartości 557 mln EUR, a więc o 14,2% niższe niż w I połowie 2017 r. Wartość sprzedaży do Chin stanowiła 11% łącznej wartości eksportu produktów mleczarskich z UE w tym okresie.

Spadła wartość eksportu produktów mleczarskich z UE do Chin
Największy wpływ na spadek wywozu do Chin miało mleko w proszku. Wartość jego sprzedaży z UE do Chin zmalała o 22%, co wynikało zarówno z mniejszego wolumenu o 13%, jak i z niższych cen. Mleko w proszku, z 32-proc. udziałem, podobnie jak przed rokiem, pozostało najważniejszym, pod kątem wartości, produktem mleczarskim w wymianie z Chinami.
 
Drugą pozycję pod względem wartości stanowiły mleko i śmietana płynne. Ich eksport ze Wspólnoty do Chin obniżyły się 5% do 154 mln EUR, a w ujęciu ilościowym o 10% do 156 tys. t.
 
W I połowie 2018 r. wartość eksportu serwatki w proszku do Państwa Środka zmniejszyła się o 12% do 114 mln EUR, chociaż w ujęciu ilościowym sprzedaż zmalała o 2% do 88 tys. t. Wartość eksportu jogurtów i pozostałych napojów fermentowanych spadła o 8% do 28 mln EUR, ale ich ilość wzrosła o 3% do 13,2 tys. t.
 
Głęboka obniżka eksportu do Chin odnotowało też masło i pozostałe tłuszcze mleczne - w ujęciu wartościowym o 30% do 39 mln EUR. Było to skutkiem niższych ilościowych zakupów ze strony Chin, które z UE sprowadziły 5,6 tys. t tych produktów, czyli o 29% mniej niż w I połowie 2017 r.
 
W I półroczu 2018 roku, jedynie w przypadku serów i twarogów odnotowano zarówno wartościowy jak i ilościowy wzrost wysyłki z UE do Chin. Sprzedaż osiągnęła wartość 43 mln EUR, a więc o 5% większą niż w porównywalnym okresie przed rokiem. Ilościowy eksport serów i twarogów wzrósł o 8% do 8,8 tys. t.
 
W omawianym okresie największym unijnym dostawcą produktów mleczarskich na rynek chiński pod względem wartości była Francja z24,9% całkowitej wartości eksportu z UE, Niemcy z 18,8% i Holandia z 15,6%. Z Polski do Chin wyeksportowano produkty o całkowitej wartości 26 mln EUR, a zatem o 6,5% wyższej niż przed rokiem. Polska z 4,6–proc. udziałem uplasowała się na szóstym miejscu, a udział ten w ujęciu roku zwiększył się o 0,9 p. p.
 
Jak dodaje Paweł Wyrzykowski, ekspert rynków rolnych, BGŻ BNP Paribas, prezentowane dane dotyczą produktów z taryfy obejmującej kody 0401-0406, co oznacza, że nie uwzględniają produktów mleczarskich w standardzie dla niemowląt, a zdaniem CLAL ich sprzedaż do Państwa środka w I połowie br. osiągnęła 138 tys. t i była aż o 30,4% większa niż przed rokiem.


Tagi:
źródło: