| Autor: redakcja1

Umowa UE-Japonia w odniesieniu do rynku wieprzowiny

Unia Europejska i Japonia osiągnęły porozumienie w sprawie najbardziej istotnych elementów umowy o partnerstwie gospodarczym, która będzie najważniejszą, dwustronną umową handlową zawartą do tej chwili przez Wspólnotę.

Umowa UE-Japonia w odniesieniu do rynku wieprzowiny
Jej wdrożenie doprowadzi do całkowitego zniesienia ceł na około 85% unijnych produktów rolno-spożywczych (według pozycji taryfowych) – po 15 latach udział ten wzrośnie do 97%. W przypadku wieprzowiny, w ciągu dziesięciu lat, handel mięsem przetworzonym zostanie w pełni zliberalizowany, a cło na import świeżego mięsa zostanie zredukowane z 482 jenów/kg do 50 jenów/kg. Z kolei minimalna cena wejścia dla wieprzowiny zostanie utrzymana, ma być jednak obniżana.
 
Jak zauważają eksperci Banku BGŻ BNP Paribas, Japonia jest uzależniona od importu wieprzowiny. Według danych USDA w 2016 r. była drugim, po Chinach, największym światowym importerem mięsa wieprzowego. Krajowa produkcja, wynosząca w ostatnich latach 1,25-1,30 mln t, była dość stabilna, a współczynnik samowystarczalności nie przekraczał 50%. Największym dostawcą produktów wieprzowych na ten rynek jest obecnie Unia Europejska.
 
Jednocześnie Japonia jest drugim, po Chinach, najważniejszym zewnętrznym odbiorcą wieprzowiny z UE. W ostatnich latach unijny eksport w tym kierunku systematycznie przyrastał o około 8-10% rocznie. W 2016 r. sięgnął 399,6 tys. t i był o prawie 10% wyższy niż w 2015 r., zaś w okresie pierwszych czterech miesięcy br. wyniósł 138,0 tys. t, o ponad 9% więcej niż w analogicznym okresie przed rokiem. Najwięcej produktów eksportuje Dania, Hiszpania oraz Holandia.
 
Polska, ze względu na ASF, nie może obecnie sprzedawać wieprzowiny w kraju Kwitnącej Wiśni. Niemniej, przed 2014 r. Japonia, jako rynek zbytu, nabierała coraz większego znaczenia. W 2013 r. wysłaliśmy tam 24,8 tys. t mięsa wieprzowego (CN 0203) wobec zaledwie 0,6 tys. t w 2007 r. Tym samym udział Polski w unijnym eksporcie mięsa do Japonii wzrósł z 0,2% w 2007 r. do 11%. W 2012 r. Japonia była nawet czwartym zagranicznym odbiorcą tego produktu z Polski (w 2013 r. spadła na ósme miejsce).
 
Osiągnięte porozumienie nie oznacza automatycznego wdrożenia. W najbliższej przyszłości będą trwały prace nad tekstem umowy, a następnie rozpocznie się proces jej przyjęcia. Według KE, umowa powinna wejść w życie na początku 2019 r. Redukcja stawek celnych, choć rozciągnięta w czasie, oznacza, że unijne produkty staną się bardziej konkurencyjne na rynku japońskim wobec wieprzowiny pochodzącej od pozostałych dużych partnerów handlowych, którzy obecnie eksportują do Japonii, tj. Stanów Zjednoczonych, Kanady czy Meksyku. Z drugiej strony we współpracy z Japonią mniejsze znaczenie ma cena, większe natomiast nawiązane relacje handlowe i oferowana jakość produktów. Jest to rynek postrzegany jako wysoce lukratywny, gdzie uzyskuje się znacznie wyższe marże niż w eksporcie do innych krajów.


Tagi:
źródło: