| Autor: redakcja11

Rynek mrożonych warzyw. W 2016 r. produkcja mrożonek powinna wzrosnąć

Produkcja mrożonych warzyw w sezonie 2015/2016 wg danych GUS w zakładach zatrudniających 50 osób i więcej wyniosła 571 tys. t wobec 586 tys. t sezon wcześniej – podaje Bank BGŻ BNP Paribas.

Rynek mrożonych warzyw. W 2016 r. produkcja mrożonek powinna wzrosnąć

Produkcja mrożonych warzyw

Przyczyną spadku była znacznie mniejsza dostępność surowców na rynku krajowym, choć w porównaniu do spadku produkcji warzyw świeżych, obniżka produkcji mrożonek była relatywnie niska. Jak podaje GUS w 2015 r. zbiory warzyw gruntowych w Polsce ukształtowały się na poziomie niespełna 3,8 mln t., czyli o 18% niższym r/r.

Eksport mrożonych warzyw

Pomimo spadku produkcji, w sezonie poprzednim wzrósł eksport mrożonych warzyw (CN 0710) z Polski. Według danych Eurostat w pierwszych 11 miesiącach sezonu 2015/2016 (lipiec 2015-maj 2016) ich sprzedaż zagraniczna wyniosła 407 tys. t i była większa o 7% niż rok temu. Warto jednak podkreślić, że był to efekt silnej dynamiki sprzedaży w III kw. 2015 r. (+27%). Od początku 2016 r. braki w podaży mrożonek były coraz bardziej widoczne, a dynamika sprzedaży warzyw mrożonych wyraźnie spowolniła. Z statystyk unijnych wynika, że w pierwszych pięciu miesiącach 2016 r. wyeksportowano z Polski 188 tys. t mrożonych warzyw, a więc mniej o 4% niż przed rokiem.

 

Dodatkowo rynek mrożonych warzyw wciąż znajduje się pod wpływem ograniczeń handlowych ze strony Rosji. Wolumen wywozu mrożonek w analizowanym okresie poprzedniego sezonu był jednocześnie o blisko 3 i 8% niższy niż odpowiednio dwa i trzy sezony wcześniej, z czego na rynki pozaunijne wysłano mniej odpowiednio o 25 i 17%.

 

Podobnie jak w przypadku wielu produktów sektora owocowo-warzywnego, zmniejszenie dostaw do Rosji kompensowane było silnym wzrostem sprzedaży na Białoruś aż o 38% do 55,3 tys. t. Wśród zmian w strukturze eksportu na szczególną uwagę zasługuje wysoka dynamika wzrostu sprzedaży mrożonych warzyw do USA (+53% do 12 tys. t) oraz Arabii Saudyjskiej (o 170% do 6,9 tys. t). Udział Stanów Zjednoczonych w strukturze polskiego eksportu mrożonych warzyw w ostatnich 5 latach silnie zwyżkował, a w ostatnim sezonie stały się one jednym z dominujących odbiorców (ósme miejsce) mrożonych warzyw z Polski. Co więcej, czynnikiem wspierającym sprzedaż na rynek Ameryki Północnej był korzystny dla eksporterów, kurs dolara wobec euro.

 

Mniejsza produkcja i wyższe koszty surowca poskutkowały wzrostem cen wielu gatunków mrożonych warzyw w poprzednim sezonie. W rezultacie tego wartość ich sprzedaży zagranicznej w sezonie 2015/2016 (dane dla 11 miesięcy sezonu) zwiększyła się o blisko 8% do 227 mln euro.

 

Można przypuszczać, że wysoce prawdopodobny, znaczny wzrost zbiorów w 2016 r. (wg GUS zbiory warzyw gruntowych maja wzrosnąć o 16%) przełoży się na większą produkcję mrożonek w nadchodzącym sezonie. Eksport mrożonek także być może wzrośnie, a przy utrzymaniu korzystnych relacji na rynku walutowym, również na rynki pozaunijne.



Tagi:
źródło: