Warszawa w kolejnym badaniu notuje wzrost – od 2013 roku, w którym zajmowała 43 miejsce, stale poprawia swoją lokatę i obecnie zajmuje 36 miejsce. Poprawę zanotowały również miasta australijskie: Sydney wyprzedziło Nowy Jork (4 miejsce), odzyskując pozycję w czołowej trójce, a Melbourne wskoczyło na 7 miejsce, wyprzedając Amsterdam (8 miejsce) i Berlin (10 miejsce).
Badanie ocenia siłę i atrakcyjność wizerunku każdego miasta, będąc syntetyczną miarą powstającą w oparciu o s ześć składowych:
-
Ogólne postrzeganie miasta (międzynarodowy status i pozycja miasta)
-
Miejsce (ocena położenia i skomunikowania)
-
Ogólne warunki życia (m.in. koszty zakwaterowania i standard usług publicznych)
-
Ludzie (populacja – przyjazność, różnorodność kulturowa, poczucie bezpieczeństwa)
-
Puls miasta (interesujące działania, w jakich można uczestniczyć)
-
Potencjał miasta (możliwości zarobkowe, edukacyjne).
CBISM wykazuje również niestabilność wizerunku miast w oparciu o markę narodową. Niektóre miasta osiągają gorsze wyniki wizerunkowe niż pozycja danego kraju w tegorocznym rankingu Nation Brands IndexSM. Przykładem jest np. Berlin, który z trudem utrzymał miejsce w ścisłej czołówce miast.
- Wydaje się to nieco zaskakujące, biorąc pod uwagę fakt, że Niemcy jako kraj, uplasowały się na 1 miejscu w rankingu 2017 Nation Brands Index, mając najbardziej stabilny wizerunek wśród wszystkich badanych krajów – komentuje Vadim Volos, Senior VP działu Social and Strategic Research i szef projektu CBI w GfK.
– Pokazuje to, że miasta nie mogą opierać się na marce narodowej, ale muszą dbać również o własny, unikatowy wizerunek.
W pierwszej połowie rankingu dominują miasta zachodnioeuropejskie i kulturowo anglosaskie. Również w poprzednich latach te miasta zyskiwały lepsze oceny w skali światowej niż miasta kulturowo związane ze wschodem. W roku 2017 zauważalna jest jednak pozytywna zmiana w przypadku wielu miast, które nie są ograniczone swoim położeniem czy stopniem rozwoju. Przykładem jest Tokyo, które jest jednym z nielicznych miast niezachodnich plasujących się w pierwszej połowie rankingu. Po spadku zanotowanym w 2013 roku, dwa kolejne badania CBISM wykazały, że Tokyo odbudowało i wzmocniło swój wizerunek. W najnowszym badaniu CBISM 2017 Tokyo notuje najwyższy wzrost wskaźnika oceny (+1,79), plasując się na 11 miejscu wraz z Vancouver, przed Madrytem, Barceloną, Waszyngtonem, Toronto i Wiedniem.