BIEŻĄCE NOTOWANIA




Handel zagraniczny owocami w 2018 r.


Dodano: 09.04.2019

pomniejsz czcionkę powiększ czcionkę


Eksport owoców z Polski w 2018 r. osiągnął wartość 1,10 mld EUR i odnotował 8% zwyżkę w skali roku oraz stanowił 0,5% wartości całego polskiego wywozu.

Handel zagraniczny owocami w 2018 r.

Jesteś w kategorii wiadomości:


Najważniejszą pozycję w ujęciu ilościowym w wysyłkach owoców w 2018 r., mimo 14% obniżki wolumenu, utrzymały jabłka, których sprzedano za granicę 839 tys. t za 346 mln EUR - 8% wzrost wartości. Na drugim miejscu, pod względem ilości, ale na pierwszym pod względem wartości eksportu, ulokowały się mrożone owoce z 10% zwyżką kontyngentu do 348 tys. t oraz 9% wzrostem wartości do 475 mln EUR. Na trzeciej pozycji ulokowały się banany, których wyeksportowano więcej o 38% do 78 tys. t o wartości wyższej o 33% do 57 mln EUR.
 
W 2018 r. świeżych truskawek i malin wysłano z Polski 51 tys. t za 118 mln EUR, co daje prawie 13% zniżkę ilości i 1% zwyżkę wartości wywozu. Następną znaczącą kategorię stanowią cytrusy, których dostarczono z Polski 40 tys. t, co daje zmniejszenie wolumenu o 0,6% za mniej o 1% do 25 mln EUR.
 
W minionym roku głównym odbiorcą polskiego eksportu owoców pozostały Niemcy, z ponad 22% udziałem i 16% zwyżką wartości eksportu owoców z Polski do 248 mln EUR. Na drugim miejscu, z ponad 9% udziałem, znalazła się Białoruś, odnotowując jednak 16% spadek do 102 mln EUR. Trzecim znaczącym odbiorcą owoców z Polski była Holandia z 6% udziałem i 14% zwyżką wartości eksportu do prawie 72 mln EUR. Czwartym odbiorcą, również z 6% udziałem i 10% wzrostem wartości do 69 mln EUR, była Wielka Brytania, a następnym Francja z 5% udziałem i wartością wysyłce sięgającą 52 mln EUR, co oznacza zwyżkę o 32%.
 
W 2018 r. aż 29% spadek wartości eksportu owoców do 40 mln EUR, zaobserwowano w przypadku Ukrainy. Jednocześnie notowano spektakularne wzrosty eksportu do krajów, z którymi dotychczas relacje handlowe Polski były mniej intensywne. Na Łotwę wysłano owoce o wartości o 145% wyższej za 23 mln EUR, do Egiptu sprzedano w 2018 r. owoce za 20 mln EUR, generując 212% wzrostu wartości. Również spektakularne zwyżki eksportu odnosiły się do Hiszpanii o 150% do ponad 15 mln EUR, Jordanii o 109% do ponad 8 mln EUR, Chorwacji o 123% do 5,6 mln EUR, Cypru o 113% do 3,5 mln EUR, Turcji o 143% do 1,7 mln EUR, Algierii o 471% do 0,4 mln EUR, Omanu o 414% do 0,4 mln EUR czy Libii o 314% do 0,3 mln EUR.

źródło: Gospodarz.pl/Karolina Załuska, BNP Paribas, agronomist.pl foto: Gospodarz.pl/MP

 

  Poleć
Jesteśmy na: Śledziku Facebooku

 

Tagi: owoce truskawki maliny jabłka banany cytrusy




Agencja Marketingowa Wizerunek Spółka z o.o.
Plac Berwińskiego 5, 66-120 Kargowa, NIP 596-172-58-30, REGON 080420978
TEL. +48 506 650 670, FAX (68)422-11-64, TEL. (68)422-11-63
© 2010-2013r. Wszelkie prawa zastrzeżone Gospodarz.pl