- Artykuły i Analizy
- Biznes
- Ceny rolnicze
- Dotacje i dopłaty
- Finanse i prawo
- Gospodarz.pl
- Leśnictwo
- Nawozy i środki ochrony roślin
- Ogrodnictwo
- Produkcja roślinna
- Produkcja zwierzęca
- Przetwórstwo spożywcze
- Targi i konferencje
- Technika rolnicza
- Z kraju
- Z regionu
- Z życia firm
- Z życia instytucji
- Ze świata
- Ziemia rolna
źródło: Gospodarz.pl/ME foto: pixabay.com
Rada Ministrów przyjęła ustawę o Funduszu Niskoemisyjnego Transportu
Ministerstwo Energii przygotowało nowelizację ustawy o biokomponentach i biopaliwach ciekłych oraz niektórych innych ustaw, która tworzy Fundusz Niskoemisyjnego Transportu oraz przewiduje dodatkowe środki m.in. na walkę ze smogiem dla Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.
Jesteś w kategorii wiadomości:
Zadaniem Funduszu będzie finansowanie projektów związanych z rozwojem elektromobilności oraz transportu opartego na paliwach alternatywnych. Natomiast środki, które otrzyma NFOŚiGW, służyć będą realizacji projektów mających na celu zmniejszenie lub uniknięcie szkodliwej emisji substancji gazowych, stałych i ciekłych powodujących zanieczyszczenie powietrza. Dokument został przyjęty przez Radę Ministrów 20 marca 2018 r.
Dzięki Funduszowi będą finansowane projekty wymienione m.in. w Planie Rozwoju Elektromobilności w Polsce, Krajowych Ramach Polityki Rozwoju Infrastruktury Paliw Alternatywnych oraz ustawie z dnia 11 stycznia 2018 r. o elektromobilności i paliwach alternatywnych.
Wsparcie w ramach Funduszu otrzymają zarówno inicjatywy związane z rozwojem elektromobilności (czyli pojazdy napędzane energią elektryczną), jak i transportem opartym na paliwach alternatywnych m.in. CNG, LNG. Przychodami Funduszu będą m.in. środki z budżetu państwa w ramach wpływów z podatku akcyzowego, wpływy z tytułu opłaty zastępczej oraz środki przekazywane przez operatora systemu przesyłowego elektroenergetycznego.
Nowelizacja ustawy zakłada także wprowadzenie opłaty emisyjnej w wysokości 80 zł od 1000 l wprowadzonych na polski rynek: benzyny silnikowej i oleju napędowego. Środki z opłaty emisyjnej stanowić będą przychód NFOŚiGW (85%) i Funduszu (15%). Zgodnie z przedstawioną propozycją obowiązek zapłaty opłaty emisyjnej ciążyć będzie na producentach paliw silnikowych (benzyn silnikowych i olejów napędowych), importerach paliw silnikowych oraz podmiotach sprowadzających paliwa z innych państw UE.
Czytaj dalej na następnej stronie...
--PODZIAL--
Czytaj dalej na następnej stronie...
--PODZIAL--
Środki, które otrzyma NFOŚiGW służyć będą realizacji projektów mających na celu m.in. zmniejszenie lub uniknięcie szkodliwej emisji substancji gazowych, stałych i ciekłych powodujących zanieczyszczenie powietrza.
Zakres projektów, które mogą otrzymać dofinansowanie jest bardzo szeroki – wspierani mogą być m.in. producenci środków transportu, samorządy inwestujące w czysty transport publiczny, wytwórcy biokomponentów, jak i podmioty chcące zakupić nowe pojazdy. Fundusz wspiera także promocję i edukację w zakresie wykorzystania paliw alternatywnych w transporcie.
Ze względów organizacyjnych oraz doświadczenia w prowadzeniu podobnych inicjatyw, zarządzanie Funduszem powierzono NFOŚiGW. Dysponentem Funduszu jest Minister Energii. Natomiast trzecim uczestnikiem wspierającym działanie Funduszu jest Bank Gospodarstwa Krajowego, który zapewnia obsługę bankową.
Planowane korzyści związane z uruchomieniem finansowania z Funduszu:
- rozwój infrastruktury do tankowania gazu ziemnego, biopaliw ciekłych i innych paliw alternatywnych oraz do ładowania pojazdów elektrycznych;
- wzrost zużycia gazu ziemnego oraz energii elektrycznej w Polsce przeznaczanych na cele transportowe;
- możliwość wprowadzenia nowych modeli biznesowych opartych na paliwach alternatywnych i ich infrastrukturze;
- rozwój flot pojazdów niskoemisyjnych oraz niskoemisyjnego transportu publicznego;
- możliwy spadek kosztów użytkowania pojazdów opartych na paliwach alternatywnych dla obywateli;
- poprawa jakości powietrza wynikająca ze zmniejszenia emisji szkodliwych substancji przez pojazdy drogowe - szczególnie w dużych aglomeracjach.
Ustawa wchodzi w życie od 1 stycznia 2019 r.
źródło: Gospodarz.pl/ME foto: pixabay.com
-
Ceny skupu zbóż według GUS
-
Skup zbóż według GUS
-
Polski eksport pszenicy poza UE obniżył się gwałtownie w połowie tego sezonu
-
W tym sezonie tempo naszego eksportu zbóż poza UE spadło o blisko 1/3
-
Ceny drobiu w Polsce (14.04.2024)
-
Rynek produktów mleczarskich w Polsce (07.04.2024)
-
Ceny serów w Polsce (14.04.2024)
-
Rynek mięsa w Polsce (07.04.2024)
-
Rynek zbóż w Polsce (07.04.2024)
-
Ceny produktów mlecznych w Polsce (07.04.2024)
-
Ceny mięsa wieprzowego, wołowego i drobiowego (07.04.2024)
-
Ceny żywca wieprzowego, wołowego i drobiowego (07.04.2024)