| Autor: mikolaj

Opony rolnicze. Charakterystyka, typy, przechowywanie, zakup

Od początku 2015 roku w całej Europie sprzedano prawie 900 tys. sztuk opon rolniczych. Opony te stanowią osobną część rynku oponiarskiego i każdy intuicyjnie wie, że różnią się od opon do samochodów osobowych czy nawet ciężarowych. Nie każdy jednak wie jak bardzo. Wyjaśnijmy pokrótce, na czym ta odmienność polega.

Opony rolnicze. Charakterystyka, typy, przechowywanie, zakup

Stworzone do ciężkiej pracy

Przede wszystkim przeznaczenie. To właśnie ono stanowi główną różnicę między oponą rolniczą a tą, na której porusza się samochód osobowy. Opony rolnicze to ogumienie profesjonalnie przygotowane do pracy na ciężkim sprzęcie, w zróżnicowanym terenie i pod dużymi obciążeniami.

Samochodem osobowym jeździmy na ogół po twardej, asfaltowej nawierzchni. Ciągnik czy kombajn poruszają się powoli, głównie w terenie – po polach, łąkach i lasach. Często również ciągną za sobą ciężkie przyczepy lub inne maszyny rolnicze. W związku z tym ich opony muszą być przygotowane do trudnych warunków eksploatacji – specjalne wzmocnienia czy bieżnik to jedne z elementów, które pozwalają spełniać im swe zadania i dają poczucie bezpieczeństwa operatorom maszyn.

Typy opon rolniczych

Na rynku obecne są dwa podstawowe typy opon rolniczych: radialne i diagonalne. Popularniejsze są opony radialne, które cechują się unikalną, wielowarstwową budową, która sprawia, że opony te są trwalsze niż opony diagonalne i wolniej się zużywają. Ponadto zapewniają lepsze parametry jezdne niż opony diagonalne. Opony radialne zapewniają również lepszą przyczepność i mniejszy opór toczenia, dzięki czemu pojazd zużywa mniej paliwa. Plusem opon diagonalnych jest jednak większa odporność na uszkodzenia mechaniczne.
 

W nowoczesnych gospodarstwach rolnych używanych jest wiele maszyn – od ciągników, przez kombajny, siewniki, przyczepy rolnicze, aż po koparko-ładowarki. Opony do każdej nich również różnią się między sobą, dlatego oprócz podziału ze względu na przeznaczenie, opony rolnicze kategoryzuje się m.in. na opony traktorowe, wąskie, małe, do kombajnów, do przyczep, agro-przemysłowe czy opony do maszyn leśnych. Jeżeli maszyna nie ma stałego napędu na wszystkie koła, opony możemy podzielić również na napędowe i sterujące.

Kolejnego podziału, tym razem podobnie jak w przypadku opon do samochodów osobowych, dokonuje się w oparciu o klasę opon. I tak wyróżniamy opony klasy ekonomicznej, średniej lub wyższej. Wybór odpowiedniej klasy powinien zależeć od rodzaju maszyny oraz poziomu jej eksploatacji. Opony klasy wyższej są najdroższe, ale posiadają najlepszą jakość, na którą wpływa m.in. mieszanka zastosowana w produkcji czy zaawansowanie technologiczne, a co za tym idzie wytrzymałość oraz lepsza ekonomika jazdy.

Czytaj dalej na następnej stronie...



Tagi:
źródło: