Kategorie
Zobacz również tu
-
2024-04-23
-
Wyniki kontroli jakości handlowej jaj
2024-04-23 -
Ceny serów w Polsce (14.04.2024)
2024-04-23 -
Nie będzie połączenia inspekcji
2024-04-23
Poznaj produkty
-
Przyczepa rolnicza PRS-2/W 8 TON- WIELTON
2016-05-12 -
Pompa do AdBlue 12 V
2016-04-14 -
Wozy asenizacyjne SIPMA WA 600 DELFIN
2013-07-23 -
Prasa belująca Z562 z rotorem
2016-01-08 -
Zestawy serwisowe Valtra
2016-05-16 -
Lusterka do ciągników Case IH GL0504
2011-12-14
Stare opony to wyższe koszty
Zużyte opony zwiększają poślizg kół, a tym samym koszty uprawy roli. Tego faktu nikt nie kwestionuje. Jednak ze skali powodowanych "łysym" ogumieniem strat mało kto już sobie zdaje sprawę. Jak wysokie są to straty, pokazuje badanie, które firma Grasdorf Wennekamp przeprowadziła wspólnie z Uniwersytetem Hohenheim w Niemczech.
Wymagania odnośnie siły pociągowej ciągnika wzrastają, ponieważ w uprawie roli zwiększa się udział narzędzi biernych, które do prawidłowej pracy wymagają wyższych prędkości. Zapotrzebowanie na siłę pociągową w funkcji prędkości rośnie nieproporcjonalnie szybko. Dlatego tak ważne jest optymalnie dobrane i, co ważne, niezużyte ogumienie. Tylko takie zapewni sprawny transfer mocy silnika na glebę.
Specjalizująca się w produkcji różnego rodzaju felg, kół bliźniaczych i osprzętu oraz doborze i sprzedaży optymalnego ogumienia do maszyn rolniczych i budowlanych firma Grasdorf Wennekamp (reprezentowana w naszym kraju przez spółkę Grasdorf Koła Polska z Krapkowic), przeprowadziła we współpracy z Uniwersytetem w Hohenheim serię doświadczeń z oponami o różnym stopniu zużycia, aby ustalić, jaki ma on wpływ na poślizg kół i związane z tym koszty uprawy roli.
Podczas badania siły uciągu wykorzystano trzy opony: całkowicie nową, z bieżnikiem o wysokości 50 mm – oznaczoną jako 100%, zużytą w połowie, z bieżnikiem 25-milimetrowym – 50%, a także z ¼ bieżnika (wysokość 12,5 mm) – 25% (rys. 1).
W oponach „zużytych” bieżnik odpowiednio równomiernie sfrezowano, uzyskując w ten sposób wymaganą głębokość profilu. Wszystkie trzy opony pochodziły od tego samego producenta i miały ten sam rozmiar. Doświadczenia zostały wykonane przez Instytut Techniki Rolniczej Uniwersytetu w Hohenheim na polu testowym. W przypadku profilu „50%” poślizg kół zwiększa się w porównaniu z nową oponą o 18%, a w przypadku profilu „25%” – aż o 30% (rys. 2).
Zwiększony poślizg uszkadza glebę. Oprócz zmniejszenia siły uciągu, zwiększony poślizg kół przy stosowaniu zużytych opon prowadzi również do uszkodzeń gleby.
Czytaj dalej na nastepnej stronie...