Komisja Europejska harmonizuje klasyfikację mieszanin etanolu z benzyną! Koniec importu E90?

12 marca br. w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej opublikowana została regulacja harmonizująca klasyfikację mieszanin etanolu z benzyny będących przedmiotem znaczącego importu na teren państw Wspólnoty. Od 3 kwietnia 2012 roku produkty tego rodzaju zawierające 70% etanolu i 30% benzyny będą zaklasyfikowane jako skażony etanol.

Komisja Europejska harmonizuje klasyfikację mieszanin etanolu z benzyną! Koniec importu E90?

Zmiana nomenklatury scalonej mieszanin etanolu z benzyną stanowi szansę na ostateczne zabezpieczenie dotychczasowych luk w przepisach celnych, które mają niezwykle niszczące konsekwencje dla europejskiego przemysłu etanolowego. Nowa klasyfikacja oznacza, że etanol zblendowany w mniej niż 30% z benzyną nie będzie klasyfikowany jak dotychczas jako produkt chemiczny, dzięki czemu podlegał znacznie niższemu poziomowi cła tj. maks. do 6,5% ad valorem.
 

W związku z rosnącym zapotrzebowaniem na etanol na rynku unijnym, mieszaniny etanolu z benzyną były niezwykle atrakcyjnym produktem dla importerów dzięki możliwości skutecznego omijania stawki celnej właściwej dla skażonego etanolu wynoszącej 102 euro/m3. Wystarczyło bowiem dodanie do etanolu nieznacznie wyższej ilości benzyny ponad przyjęty poziom udziału substancji skażającej.
 

„Przez zbyt długi okres etanol był wprowadzany na rynek Unii Europejskiej pod niewłaściwym oznaczeniem klasyfikacyjnym, co spowodowało ogromne problemy dla naszego przemysłu. Aby uniknąć płacenia cła rynkowi gracze celowo sprowadzali transportem morskim źle zaklasyfikowany etanol” – powiedział Rob Vierhout, Sekretarz Generalny ePURE, ogólnoeuropejskiej organizacji producentów etanolu.
 

„Od końca 2009 roku import etanolu do Europy ze Stanów Zjednoczonych zanotował drastyczny wzrost tj. od skromnych 13 mln litrów w 2009 roku do ponad 1,1 mld litrów w roku 2011. Niemal każdy litr etanolu, który został wyeksportowany z USA był zaklasyfikowany jako skażony etanol, ale 99% tego samego etanolu, który wchodził już na rynek europejski był zaklasyfikowany jako produkt z tytułu obciążeń fiskalnych” – czytamy w specjalnym komunikacie prasowym ePURE w tej sprawie.
 

Oprócz realnych strat budżetowych UE, import źle zaklasyfikowanego etanolu na ogromną skalę w ostatnich 2 latach doprowadził do drastycznego obniżenia cen podcinając racjonalność ekonomiczną działalności wytwórczej w Europie. Moce produkcyjne pozostawały często bezczynne, zwiększyło się bezrobocie w sektorze, a ani konsumenci ani przemysł nie skorzystali z niższych cen i ceł na etanol.
 

„Ostatnie 2 lata były ekstremalnie trudne dla naszych wytwórców, ale ufamy, że nowa regulacja zmieni tę rzeczywistość. Zamknięcie dotychczasowej luki prawnej daje europejskiemu przemysłowi etanolowemu nowy oddech i uczciwą szansę na bycie konkurencyjnym na rynku globalnym” – podsumował Vierhout.



Tagi:
źródło: