VTT: nie ma praktycznie żadnych różnic w zakresie zużycia paliwa pomiędzy E10 a E5

Na forum różnych mediów wielokrotnie twierdzono, że zużycie paliwa znacząco wzrasta w przypadku zastosowania E10 (benzyny z 10% zawartością etanolu) w porównania do obecnie dostępnej na krajowym rynku E5.

VTT: nie ma praktycznie żadnych różnic w zakresie zużycia paliwa pomiędzy E10 a E5
Przypuszczalnie większa konsumpcja E10 z pewnością jest czynnikiem odstraszającym kierowców samochodów, których producenci rekomendują stosowanie w ich silnikach paliwa ze zwiększoną ilością biokomponentu. Dlatego też kwestia ta stała się przedmiotem analizy przeprowadzonej przez VTT – Fińskie Centrum Badań Technicznych po wprowadzeniu E10 na rynek tego kraju.

„Ważnym punktem analizy było wypracowanie modelu, w jaki sposób należy obliczać zużycie paliwa, tak aby w sposób obiektywny można byłoby porównać uzyskane wyniki. Dokładne wyliczanie zużycia paliwa nie jest tak proste, jak mogłoby się wydawać, ponieważ należy wziąć różne czynniki pod uwagę wpływające na zużycie poza samym paliwem. Jedynie w warunkach laboratoryjnych możemy wyeliminować te dodatkowe czynniki” – stwierdził Juhani Laurikko z VTT.

Pomiary VTT pokazują, że testowane w trakcie badania samochody zużyły średnio 10,30 litra 95-oktanowego paliwa E10 na 100 km, natomiast w przypadku zastosowania 98-oktanowego E5 spalanie na takim samym dystansie wyniosło 10,23 l. Średnia różnica 0,07% na rzecz E5 oznacza, że przy zastosowaniu E10 o większej zawartości etanolu zużycie paliwa wzrasta o 0,7%. Po normalizacji wyników pomiarów dla każdego z testów w ujęciu indywidualnym okazało się, że różnica ta może wzrastać, ale niewiele, bo do 1,0%.

Ocena wartości energetycznych oparta na orientacyjnym zużyciu paliwa dała przewagę E5 na poziomie 1,1%, co jest wynikiem spójnym z zaobserwowaną różnicą w praktycznej konsumpcji obu paliw podczas testów. Poniżej tabelaryczne zestawienie uzyskanych wyników (kliknij, aby powiększyć):

E10_test


W porównaniu zużycia obu paliw przeprowadzonego przez VTT w warunkach laboratoryjnych wykorzystano 6 modeli aut osobowych różnych producentów, które wyprodukowane zostały w okresie lat 1999-2010. Samochody te posiadały fabryczne rekomendacje kompatybilności z E10. Przed testem sprawdzono dokładnie stan techniczny aut, tak aby wyeliminować wszelkie czynniki mogące zniekształcić rezultat badań.



Tagi:
źródło: