Polska żywność w Waszyngtonie

Ponad 30 polskich firm z branży spożywczej promowało swoje produkty na międzynarodowych targach żywności Summer Fancy Food Show w Waszyngtonie.

Polska żywność w Waszyngtonie

Rolą ministerstwa jest otwarcie możliwości eksportu na dany rynek, a więc uzgodnienie wszystkich jego warunków, jak np. świadectwa weterynaryjne. Kontrakty zawierają już sami przedsiębiorcy – powiedział podsekretarz stanu Andrzej Butra przebywający w dniach 15-20 czerwca z oficjalną wizytą w Waszyngtonie.
 

Targi żywności Fancy Food Show, to jedne z największych i najstarszych tego typu imprez. Zazwyczaj odbywają się w Nowym Jorku, w tym roku wyjątkowo zostały zorganizowane w Waszyngtonie.
 

Rolnictwo i przemysł rolno-spożywczy to jedyna gałąź, która przynosi dochód w handlu zagranicznym. Według wiceministra Butry wymiana produktami rolnymi ze Stanami Zjednoczonymi nie jest duża i wiele zależy od aktywności przedsiębiorców. Polska eksportuje do USA głównie szynkę wieprzową, wódkę, ryby oraz wyroby czekoladowe.
 

Podczas prowadzonych w Waszyngtonie rozmów z przedstawicielami administracji i sektora rolnego Stanów Zjednoczonych poruszano przede wszystkim kwestie dostępu polskich produktów rolno-spożywczych do rynku USA, różnic w funkcjonowaniu europejskiego i amerykańskiego modelu rolnictwa, a także możliwości wymiany doświadczeń i perspektyw dalszej współpracy, szczególnie szkoleniowej i eksperckiej. Wiceminister Andrzej Butra podkreślał, że nasze produkty spożywcze są wysokiej jakość i posiadamy duże możliwości ich eksportu. Amerykanie wysoko oceniają potencjał Polski w tym zakresie.
 

Strona amerykańska wskazywała na możliwości importu polskiej żywności, jakie wynikają z wzrastającego na tym rynku popytu na unikalne artykuły rolno-spożywcze o najwyższej jakości, a także z nowej umowy UE-USA w zakresie wzajemnego dostępu do rynku podmiotów sektora ekologicznego.
 

Przed spotkaniem z zastępcą sekretarza rolnictwa USA Kathleen Merrigan, strona amerykańska przekazała projekty raportów z audytu polskich zakładów wieprzowych i audytu polskiego systemu nadzoru nad produkcją mięsa drobiowego, przeprowadzonych w 2011 r. Zatwierdzenie raportu jest niezbędne dla uzyskania dostępu polskiego drobiu do rynku USA.
 

Podczas targów Summer Fancy Food Show Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi zorganizowało stoisko informacyjno-promocyjne, na którym promowane były produkty, które posiadają znak programu Poznaj Dobra Żywność.
 

Oprócz promocji na targach, w waszyngtońskich restauracjach odbywały się pokazy przygotowywania posiłków z polskich produktów.

 


Tagi:
źródło: