Handel zagraniczny produktami mlecznymi

W 2022 r. wpływy krajowej branży mleczarskiej z wysyłki produktów mlecznych utrzymywały się na poziomie sporo większym niż przed rokiem.

Handel zagraniczny produktami mlecznymi
Według wstępnych danych Ministerstwa Finansów w 2022 r. wartość wywozu produktów mlecznych z Polski wyniosła rekordowe 3,6 mld EUR i była wyższa o 37% niż w 2021 r. Jednocześnie na import tego asortymentu wydatkowano 1,75 mld EUR, tj. więcej o 33%.

Dodatnie saldo obrotów handlowych artykułami mleczarskimi w 2022 r. ukształtowało się w granicy 1,85 mld EUR, a więc większej o 41% niż w 2021 r.

W 2022 r. produkcja krowiego mleka surowego w Polsce była wyższa od zapotrzebowania wewnętrznego, co stwarzało możliwość sprzedaży nadwyżek na rynkach zagranicznych, czemu dodatkowo sprzyjało zapotrzebowanie eksportowe na produkty mleczne z Polski. Na wzrost wartości wywozu wpływ miało m.in. osłabienie złotego względem euro i dolara amerykańskiego oraz spadek produkcji mleka u kluczowych producentów w UE.


Tagi:
źródło: