Kategorie
Zobacz również tu
-
MKiŚ o nowym podatku od aut spalinowych
2024-05-01 -
Grupa robocza „Owoce i warzywa”
2024-04-30 -
Na stacjach paliw ceny pozostają stabilne
2024-04-30 -
Użytkowanie gruntów rolnych
2024-04-30 -
Powierzchnia obszarów wiejskich
2024-04-30
Poznaj produkty
-
Prostownik SHERMAN GZL 10
2011-05-16 -
Koparka 170 seria 200
2012-01-05 -
Pasta do tarczy polerskiej WG1540
2014-08-05 -
Zgrabiarka SIP STAR 360|10
2020-07-23
W 2015 r. wyeksportowaliśmy żywność za 25 mld euro
Krajowi producenci żywności rosną mimo utrzymującego się rosyjskiego embarga. Duża w tym zasługa coraz wyższych dostaw na rynek krajowy oraz do odbiorców unijnych, a także nowych rynków zbytu. Zeszłoroczny wywóz produktów spożywczych wyniesie prawdopodobnie 25 mld euro i będzie o jedną piątą większy niż rok wcześniej. Branży mogą jednak zagrozić nowe podatki, choć ich wpływ nie musi być znaczący.
Polscy producenci żywności dobrze poradzili sobie z embargiem
– Polska dobrze sobie radzi z rosyjskim embargiem na produkty żywnościowe – przekonuje w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Biznes Arkadiusz Taraszkiewicz, dyrektor regionalny ds. oceny ryzyka w firmie Atradius Credit Insurance. – Embargo pewnie zostanie utrzymane przez następny rok, jeśli nie dłużej. Wbrew wstępnym założeniom i obawom krajowi producenci jednak dobrze sobie z nim poradzili.
Jak wynika z ostatniego raportu Market Monitor firmy Atradius ubezpieczającej należności Polska poradziła sobie z rosyjskim embargiem, m.in. znajdując klientów na nowych rynkach.
Według Taraszkiewicza największe straty rosyjskie embargo przyniosło producentom wieprzowiny, którzy musieli znaleźć nowe rynki zbytu dla swoich wyrobów, a na kondycję branży dodatkowo negatywnie wpłynął afrykański pomór świń. Wytwórcy nabiału niedługo będą mieli otwarte nowe rynki w związku ze zniesieniem kwot produkcji. Producenci jabłek z kolei, o których analitycy martwili się najbardziej, gdyż Polska pokrywała większość zapotrzebowania Rosji, z największego producenta owoców stali się wiodącym wytwórcą soku jabłkowego.
– To pokazuje, jak innowacyjni są nasi przedsiębiorcy – ocenia Arkadiusz Taraszkiewicz. – Zagrożenia są zawsze i producenci powinni o nich pamiętać. Jeśli znajdziemy jakieś potencjalne niebezpieczeństwa, to możemy im przeciwdziałać, podejmując z wyprzedzeniem odpowiednie kroki.
Czytaj dalej na następnej stronie...