MRiRW ws. składania sprawozdań i ankiet przez "młodych rolników"

W związku z wystąpieniem Krajowej Rady Izb Rolniczych do Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi w sprawie zmiany przepisów rozporządzeń dotyczących zasad przyznawania pomocy w działaniach dotyczących "młodych rolników" zarówno w ramach PROW 2007-2013 jak i PROW 2014-2020 resort rolnictwa przekazał wyjaśnienia w tej sprawie.

MRiRW ws. składania sprawozdań i ankiet przez
Podobnie przedmiotowa kwestia została uregulowana w ustawie z dnia 20 łutego 2015 r. o wspieraniu rozwoju obszarów wiejskich z udziałem środków Europejskiego Funduszu Rołnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020 (art. 4 oraz art. 27 ust. 1 pkt 3 ustawy).

Zgodnie z wyrokiem WSA we Wrocławiu z dnia 17 marca 2010 r., sygn. akt III SA/Wr 745/09 „(...) skarżący jako prowadzący działalność rolniczą i korzystający ze szczególnej formy pomocy jaką są dopłaty musi dysponować pewnym zasobem wiedzy i mieć świadomość co do ciążących na nim obowiązków związanych w partycypowaniu w programie pomocowym. Oświadczył i zobowiązał się z resztą do tego w swoim wniosku oraz korektach, podpisując stosowne „oświadczenia i zobowiązania" zawarte w drukach wniosku. Należy zwrócić uwagę, że postępowanie o przyznanie płatności jest szczególnie sformalizowane, co wynika z faktu, że pomoc dla rolników odbywa się z udziałem funduszy strukturalnych. Wszelkie działania, aby mogły zainicjować żądany skutek, muszą przybrać konkretną, przewidzianą do tego formę".

Należy również podkreślić, iż w przepisach prawa UE w sprawie wsparcia rozwoju obszarów wiejskich określono obowiązki państwa członkowskiego oraz agencji płatniczej. W okresie programowania 2007-2013 zostały one sformułowane w rozporządzeniu Rady (WE) nr 1698/2005 z dnia 20 września 2005 r. w sprawie wsparcia rozwoju obszarów wiejskich przez Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich (EFRROW) oraz w rozporządzeniu Komisji (UE) nr 65/2011 z dnia 27 stycznia 2011 r. ustanawiającym szczegółowe zasady wykonania rozporządzenia Rady (WE) nr 1698/2005 w odniesieniu do wprowadzenia procedur kontroli oraz do zasady wzajemnej zgodności w zakresie środków wsparcia rozwoju obszarów wiejskich. Nakładają one na państwo członkowskie obowiązek kontroli wniosków o przyznanie pomocy, wskazują okoliczności, w których odmawia się przyznania pomocy oraz określają przesłanki determinujące konieczność odzyskania kwot nienależnie lub nadmiernie pobranych. Ponadto, nakazują agencji płatniczej działanie z zastosowaniem procedur pozwalających zapobiec podwójnemu finansowaniu czy przyznaniu pomocy osobom, które sztucznie tworzą warunki w celu uzyskania wsparcia.

Natomiast w okresie programowania 2014-2020, zgodnie z art. 62 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1305/2013 z dnia 17 grudnia 2013 r. w sprawie wsparcia rozwoju obszarów wiejskich przez Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich (EFRROW) i uchylającego rozporządzenie Rady (WE) nr 1698/2005, państwa członkowskie zapewniają możliwość weryfikacji i kontroli wszystkich działań dotyczących rozwoju obszarów wiejskich, jakie mają zamiar wdrażać; w tym celu instytucja zarządzająca i agencja płatnicza każdego programu rozwoju obszarów wiejskich zapewniają ocenę ex ante możliwości weryfikacji i kontroli działań, które mają być ujęte w programie rozwoju obszarów wiejskich. Ponadto, zgodnie z ww. przepisem, instytucja zarządzająca i agencja płatnicza przeprowadzają ocenę możliwości weryfikacji i kontroli działań w trakcie realizacji programu rozwoju obszarów wiejskich; w przypadku gdy ocena wykaże, że wymogi dotyczące możliwości weryfikacji i kontroli nie są spełnione, stosowne działania odpowiednio się koryguje.


Tagi:
źródło: