Komisja Europejska kwestionuje wielkość powierzchni OSN w Polsce

W świetle obowiązujących przepisów ustawy z dnia 18 lipca 2001 r. Prawo wodne (Dz. U. z 2012 r. poz. 145, z późn. zm.) transponującej do krajowego porządku prawnego przepisy dyrektywy Rady 91/676/EWG z dnia 12 grudnia 1991 r. w sprawie ochrony wód przed zanieczyszczeniami spowodowanymi przez azotany pochodzenia rolniczego to służby podległe Ministrowi Środowiska tj. Regionalne Zarządy Gospodarki Wodnej (RZGW) zobowiązane są na podstawie stanu zanieczyszczenia wód, zweryfikować i wyznaczyć, w drodze rozporządzeń, wody powierzchniowe i podziemne wrażliwe na zanieczyszczenie związkami azotu ze źródeł rolniczych oraz obszary szczególnie narażone z których odpływ azotu należy ograniczyć tzw. OSN.

Komisja Europejska kwestionuje wielkość powierzchni OSN w Polsce
Ponadto ww. przepisy nakładają na RZGW obowiązek ustanowienia w drodze rozporządzeń programów działań mających na celu ograniczenia odpływu azotu ze źródeł rolniczych do wód. Programy te określają środki zaradcze do obligatoryjnego stosowania przez wszystkich rolników gospodarujących na obszaach OSN w czteroletnim okresie programowania.
 
OSN po raz pierwszy wyznaczane były w 2004 r. po akcesji Polski do Unii Europejskiej objęły one 2% powierzchni kraju oraz ponownie w 2008 r., kiedy to ich powierzchnia została zmniejszona do 1,49%.

Aktualnie na lata 2012-2016 ustanowiono OSN obejmujący 4,46% powierzchni kraju, co odpowiada 7,36% użytków rolnych.

Polska posiada najmniejszą powierzchnię OSN spośród wszystkich Państw Członkowskich UE. Jednocześnie, takie państwa jak Austria, Dania, Finlandia, Niemcy, Irlandia, Litwa, Luksemburg, Malta, Holandia i Słowenia, zamiast wyznaczyć na swoim terytorium określone strefy zagrożenia opracowały programy działań dla całego terytorium kraju. Ze względu na istotny wpływ źródeł rolniczych na jakość wód Komisja Europejska przywiązuje do tego zadania szczególną wagę, dokładnie analizując wdrażanie Dyrektywy azotanowej w krajach członkowskich. Wielkość powierzchni objętej obszarami szczególnie narażonymi na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej wyznaczonych na podstawie przepisów Dyrektywy azotanowej była wielokrotnie kwestionowana przez Komisję Europejską, która już w 2007 r. przekazała argumenty naukowe potwierdzające, iż istnieje potrzeba objęcia całego terytorium Polski strefą OSN. Zgłaszane uwagi były przedmiotem wielokrotnych dyskusji i wyjaśnień pomiędzy przedstawicielami Rzeczypospolitej Polskiej a służbami Komisji Europejskiej.

Aktualnie Komisja Europejska wniosła przeciwko Polsce skargę do Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości (sprawa C-356/13) w związku z niewłaściwym wdrożeniem postanowień Dyrektywy azotanowej w zakresie wyznaczonych obszarów OSN i ustanowionych programów działań.


Tagi:
źródło: