Zaliczki dla beneficjentów PROW na lata 2014-2020

Agencja Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa przekazała następującą informację na temat udzielania zaliczek dla beneficjentów działań PROW na lata 2014-2020.

Zaliczki dla beneficjentów PROW na lata 2014-2020
Wymagania dotyczące ustanawiania zabezpieczeń zaliczki:
 
1) Warunkiem wypłaty zaliczki lub jej transzy jest ustanowienie zabezpieczenia w wysokości odpowiadającej 100% przyznanej zaliczki/wypłacanej transzy oraz przedłożenie prawidłowego dokumentu potwierdzającego ustanowienie zabezpieczenia w terminie określonym w Umowie/Aneksie.
 
2) W przypadku wypłaty zaliczki w transzach, beneficjent jest zobowiązany dostarczyć zabezpieczenie odpowiadające wypłacanej transzy zaliczki z terminem obowiązywania określonym w Umowie o przyznaniu pomocy/Aneksie. Wypłata kolejnej transzy:
  • następuje po rozliczeniu we wniosku o płatność, określonej w Umowie o przyznaniu pomocy części nie niższej jednak niż 60% dotychczas otrzymanej zaliczki,
  • jest uwarunkowana przedłożeniem kolejnego zabezpieczenia dotyczącego nierozliczonej części dotychczas wypłaconej zaliczki oraz kolejnej transzy (w formie kolejnego zabezpieczenia lub aneksu).
3) ARiMR honoruje jedynie zabezpieczenia w formie gwarancji wystawione przez instytucje finansowe upoważnione do gwarantowania długu celnego [art. 23 ust. 1 Ustawy z dnia 9 maja 2008 r. o Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa (Dz. U. z 2014 r. poz. 14 38 z późn. zm.)], które zawarły z ARiMR umowę o współpracy i w związku z tym posiadają numer nadany w prowadzonym przez Agencję Rejestrze instytucji finansowych (RUG).
 
4) Lista gwarantów upoważnionych do gwarantowania długu celnego jest dostępna na stronie internetowej Ministerstwa Finansów www.mf.gov.pl (w dokumencie Wykaz gwarantów celnych).
 
Rejestr Upoważnionych Gwarantów, które zawarły z ARiMR umowę o współpracy jest dostępny na stronie internetowej ARiMR (www.arimr.gov.pl).
 
W przypadku, gdy wniosek nie spełnia innych wymogów formalnych (np. złożenie wniosku nieprawidłowo wypełnionego lub bez wymaganych załączników określonych we wniosku), ARiMR wzywa w formie pisemnej beneficjenta do usunięcia braków w terminie 7 dni kalendarzowych od dnia doręczenia wezwania wraz z pouczeniem.
 
Poprawnie wypełniony wniosek oraz brakujące dokumenty należy dostarczyć na adres wskazany w piśmie wzywającym beneficjenta wnioskującego o zaliczkę do uzupełnienia/złożenia poprawnych dokumentów/złożenia wyjaśnień.
 
Jeżeli nie usunięto braków formalnych w terminie, wniosek pozostawia się bez rozpatrzenia, informując beneficjenta pisemnie o przyczynach pozostawienia wniosku bez rozpatrzenia.
 
W przypadku pozostawienia wniosku bez rozpatrzenia albo odmowy udzielenia zaliczki, beneficjentowi przysługuje prawo wniesienia skargi do sądu administracyjnego na zasadach i w trybie określonych dla aktów lub czynności, o których mowa w art. 3 § 2 pkt 4 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. – Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz. U. z 2016r. poz. 718 z późn. zm.).
 
W przypadku pozytywnego rozpatrzenia wniosku, na podstawie zmienionej Umowy o przyznaniu pomocy (Aneksu) środki finansowe tytułem zaliczki zostaną przekazane na wyodrębniony rachunek bankowy wskazany w przedłożonym przez beneficjenta załączniku informującym o numerze rachunku bankowego beneficjenta pod warunkiem wniesienia i dostarczenia dokumentu prawnego zabezpieczenia wypłaty zaliczki oraz pozytywnego wyniku weryfikacji tego dokumentu.
 
Do wniosku/ów o płatność rozliczającego/ych zaliczkę, beneficjent będzie zobowiązany dołączyć wyciąg bankowy z wyodrębnionego rachunku przeznaczonego do obsługi zaliczki.
 
Na podstawie przedstawionego wyciągu zostanie zweryfikowane:
  • czy zaliczka została wykorzystana na cele, na które została udzielona.
  • czy naliczono odsetki od kwoty zaliczki.
W ramach autoryzacji wniosku o płatność Agencja płatnicza pomniejszy kwotę pomocy przysługującą do wypłaty i wynikającą z wniosku o płatność, o kwotę odsetek naliczonych przez bank, o ile beneficjent nie dokonał zwrotu tych odsetek na rachunek bankowy wskazany przez agencję płatniczą realizującą płatności z EFRROW.
 
W przypadku, gdy beneficjentem są podmioty wspólnie ubiegające się o przyznanie pomocy, zaliczka jest przekazywana na wyodrębnione rachunki bankowe tych podmiotów przeznaczone do obsługi zaliczki albo na jeden wyodrębniony rachunek bankowy wskazany przez te podmioty w Umowie o przyznaniu pomocy do obsługi zaliczki.


Tagi:
źródło: