Kategorie
Zobacz również tu
-
MKiŚ o nowym podatku od aut spalinowych
2024-05-01 -
Grupa robocza „Owoce i warzywa”
2024-04-30 -
Na stacjach paliw ceny pozostają stabilne
2024-04-30 -
Użytkowanie gruntów rolnych
2024-04-30 -
Powierzchnia obszarów wiejskich
2024-04-30
Poznaj produkty
-
Siewnik zawieszany FS SEEDER (NOWOŚĆ!)
2013-03-21 -
Płaskie pasy napędowe
2013-11-25 -
Halogenowa lampa robocza H3 typu LPR4
2011-12-14 -
Koparka łańcuchowa DIGGA BIGFOOTXD
2012-01-05 -
SAMASZ - maszyny zielonkowe i komunalne
2014-09-16
NIK: System szkolnictwa zawodowego nie jest skuteczny. Oferty szkół zawodowych są niedopasowane do potrzeb rynku pracy
W ocenie Najwyższej Izby Kontroli, system szkolnictwa zawodowego nie jest skuteczny. Mimo iż na rynku brakuje fachowców, to absolwenci szkół zawodowych nie znajdują zatrudnienia. Poziom bezrobocia w tej grupie wynosi aż 41 proc. Główną przyczyną takiej sytuacji jest niedopasowanie oferty szkół zawodowych do potrzeb rynku pracy i niewystarczające warunki do nauki zawodu, co wpływa na jakość pracowników po zawodówkach. Tymczasem NIK zauważa, że reforma szkolnictwa zawodowego z 2012 r. może nie przynieść oczekiwanych efektów, bo wprowadzając liczne zmiany systemowe, nie zmieniono sposobu finansowania tego szkolnictwa.
Uwagi i wnioski NIK
W ocenie NIK niedoinwestowane szkolnictwo zawodowe oraz postrzeganie tych szkół jako placówek gorszego wyboru stwarza ryzyko nieefektywnego wydatkowania środków publicznych. Wykształceni w tych warunkach uczniowie nie będą odpowiadać potrzebom rynku pracy i nie sprostają oczekiwaniom pracodawców. W ostatecznym rozrachunku może to doprowadzić do pogłębienia sytuacji, w której popyt na wykształconych absolwentów nie będzie zgodny z ofertą szkół zawodowych nie tyle pod względem ilości pracowników, co jakości ich kwalifikacji i kompetencji.
Mając na uwadze zwiększenie skuteczności szkolnictwa zawodowego Najwyższa Izba Kontroli wnosi do:
Ministra Edukacji Narodowej o:
- wprowadzenie zmian w sposobie finansowania szkolnictwa zawodowego polegających na powiązaniu mechanizmów finansowania z budżetu państwa z faktycznymi kosztami kształcenia w poszczególnych zawodach;
- monitorowanie wdrażania nowej podstawy programowej kształcenia zawodowego w kontekście dostosowania bazy technologiczno - dydaktycznej do jej wymagań;
- monitorowanie efektywności i skuteczności rozwiązań dualnego systemu kształcenia zawodowego;
- podjęcie działań na rzecz zapewnienia w szkołach systematycznego doradztwa zawodowego, w tym również w gimnazjach;
organów prowadzących szkoły zawodowe o podjęcie działań na rzecz:
- rozpoznania i dostosowania oferty kształcenia zawodowego do potrzeb rynku pracy;
- zapewnienia warunków kształcenia zawodowego co najmniej zgodnych z wymogami określonymi w prawie oświatowym;
- zapewnienia aktualności planów sieci publicznych szkół ponadgimnazjalnych;
- kreowania wizerunku szkolnictwa zawodowego jako pozytywnego wyboru;
dyrektorów szkół kształcących młodzież w zawodzie o:
- wykorzystywanie możliwości do nawiązywania współpracy m.in. z lokalnymi pracodawcami, w celu podniesienia jakości kształcenia;
- zapewnienie warunków lokalowych i wyposażenia sal lekcyjnych zgodnych z wymogami prawa;
- podjęcie działań na rzecz wyeliminowania przypadków naruszenia przepisów dotyczących bezpieczeństwa i higieny w szkole;
- zapewnienie w szkołach systematycznego doradztwa zawodowego;
- zapewnienie systematycznego rozwoju zawodowego nauczycieli;