| Autor: redakcja3

Potencjał eksportowy polskiej branży spożywczej tematem konferencji podczas Polagra Food

- Dane za pierwsze półrocze bieżącego roku wskazują na utrzymywanie się pozytywnych tendencji w obrocie produktami rolno-spożywczymi. Widać też, że nasi producenci i eksporterzy wciąż dywersyfikują kierunki eksportu. Nasze produkty docierają do coraz szerszego grona konsumentów na całym świecie. – powiedział wczoraj (23.09.2013) minister Stanisław Kalemba otwierając zorganizowaną przez Agencję Rynku Rolnego, podczas targów Polagra, konferencję nt. potencjału eksportowego branży polskich specjalności żywnościowych.




Minister dodał, że wartość naszego eksportu produktów rolno-spożywczych sięga już ok. ¼ wartości produkcji rolnej.

Minister Kalemba podkreślił, że kluczowe dla naszego eksportu artykułów spożywczych są branże: mięsna i wędliniarska, mleczarska, drobiarska, owoców i warzyw.

Produkcję żywności, nazwał minister filarem polskiej gospodarki dla najbliższych pokoleń i dodał, że według prognoz specjalistów, do 2050 roku światowe zapotrzebowanie na nią wzrośnie o ok. 70%.

- To dobra prognoza dla Polski, ponieważ w tej dziedzinie mamy jeszcze duży potencjał produkcyjny. Polska wieś, rolnictwa o przetwórstwo spożywcze są duma i wielkim sukcesem naszego kraju. W te dziedziny warto inwestować – zaznaczył szef resortu. Zauważył jednak, że dalszy rozwój rolnictwa wymagać będzie pogłębienia procesów konsolidacyjnych. W opinii ministra Kalemby proces ten powinien obejmować producentów, w zakresie ich większego zorganizowania w grupy producenckie oraz w formy spółdzielcze, jak również i przetwórców, którzy muszą sprostać silnej, międzynarodowej konkurencji.

- Nie mam wątpliwości, że w tym gronie wszyscy to doskonale wiedzą, a w wielu przypadkach już realizują – powiedział minister Kalemba zwracają się do przedstawicieli firm, które zostały wyróżnione statuetkami jabłek. Nagrody te przyznane zostały przez prezesa Agencji Rynku Rolnego Radosława Szatkowskiego za aktywny udział w działaniach promocyjnych polską żywność.

Prezes przypomniał, że ARR od akcesji prowadzi działania na rzecz wzrostu konkurencyjności produktów rolno-spożywczych. W ostatnich latach zwiększyła się też rola realizowanych przez nią mechanizmów wspierających spożycie i kształtujących wzorce konsumpcji oraz promujących żywność, w tym produkty regionalne, tradycyjne, ekologiczne i objęte systemami gwarantowanej jakości żywności.

Minister Kalemba zwrócił uwagę na dwa prowadzone w ramach tych działań programy: „Szklanka mleka” oraz „Owoce w szkole” i zauważył, że pełnią one niezwykle ważną rolę, ponieważ są skierowane do dzieci, uczniów szkół podstawowych, a ich celem jest kształtowanie dobrych nawyków żywieniowych.

W roku szkolnym 2012/2013 w programie promującym spożycie mleka i jego przetworów, uczestniczyło ponad 2,42 mln uczniów z 14,2 tys. placówek oświatowych. Od akcesji Polski do UE dzieci i uczniowie spożyli ok. 1,5 mld szklanek mleka. Natomiast uruchomionym w roku szkolnym 2009/2010 program „Owoce w szkole” adresowany jest do uczniów klas I-III szkół podstawowych. Uczestniczy w nim ok. 951 tys. dzieci. Do końca roku szkolnego 2012/2013 ARR bezpłatnie udostępniła dzieciom ponad 145 mln porcji owoców i warzyw.

Wczorajsza konferencja ARR odbywała się pod patronatem wicepremiera Janusza Piechocińskiego. Uczestniczyły w niej również zainteresowane naszą żywnością delegacje Emiratów Arabskich oraz Indonezji.

Wrześniowe targi Polagra mogą być źródłem inspiracji działalności biznesowej oraz wskazówką, jak lepiej funkcjonować w środowisku krajowym i międzynarodowym.
 


Tagi:
źródło: