| Autor: redakcja1

Polscy kierowcy największymi entuzjastami samochodów w Europie

Polacy wyrastają na największych entuzjastów samochodów w Europie. Są zainteresowani zakupem najnowszych modeli i nie martwią się o koszty – aż 62 proc. z nich deklaruje gotowość wydania swoich oszczędności na zakup nowego samochodu. Relatywnie częściej chcą też kupować najnowsze modele aut – wynika z raportu L’Observatoire Cetelem przygotowanego przez BNP Paribas Personal Finance.

Polscy kierowcy największymi entuzjastami samochodów w Europie
Preferencje zakupowe konsumentów – SUV-y i marki premium już w zasięgu polskich kieszeni
 
Polscy kierowcy coraz bardziej cenią komfort podróży: chętniej decydują się na zakup samochodów klasy SUV. W 2015 roku takie pojazdy stanowiły już 1/4 nowych rejestracji pojazdów lekkich, w porównaniu z 17 proc. w 2011 roku. To wciąż niewiele, zestawiając ze Stanami Zjednoczonymi, gdzie w 2015 roku udział samochodów typu SUV to ponad 50 proc. rejestracji pojazdów lekkich. Wzrostową tendencję widać również w markach premium. W 2015 roku rejestracje samochodów tych marek w Polsce wynosiły 11 proc. wszystkich rejestracji nowych aut (7 proc. w 2010 roku). Obie wartości wciąż są jednak poniżej średniej dla badanych krajów (odpowiednio 29 proc. i 12 proc.).
 
Postrzeganie marek samochodów i zużycie paliwa wciąż ważnym kryterium
 
Kierowcy w Polsce wykazują się także największą wyrozumiałością wobec producentów, którzy zawyżali wskaźniki efektywności ekologicznej swoich samochodów: aż 59 proc. kierowców w Polsce stwierdziło, że fałszowanie testów ekologicznych przez producentów nie wpłynęło negatywnie na postrzeganie marek, które przyznały się do tego procederu. Podobny odsetek badanych (60 proc.) uważa, że nie wpłynęłoby to na ich decyzję o wyborze marki kolejnego samochodu. Najbardziej kategoryczni pod tym względem okazali się Włosi (64 proc.), Chińczycy (63 proc.) i Turcy (61 proc.). Jednocześnie Polacy wciąż bardzo dużą wagę przywiązują do kwestii zużycia paliwa: 96 proc. kierowców uznała kryterium spalania benzyny za ważne przy kupnie samochodu, z czego aż 60 proc. uważa to kryterium za jedno z trzech najistotniejszych przy wyborze nowego samochodu.
 
Sprzedaż aut w Polsce rośnie i tendencja ta będzie wzrastać
 
Prognozy autorów raportu L’Observatoire Cetelem wskazywały, że w 2016 roku sprzedaż nowych samochodów w Polsce wyniesie ok. 385 tysięcy, odnotowując tym samym wzrost o 8,5 proc. rok do roku. Tymczasem rzeczywiste rezultaty osiągnięte w sprzedaży napawają znacznie większym optymizmem producentów aut. Według najnowszych danych rynkowych, w 2016 roku sprzedano w Polsce ok. 409 tysięcy nowych samochodów, co oznacza wzrost o 16 proc. rok do roku. Szacuje się, że liczba ta wzrośnie o kolejne 18 proc. w 2017 w roku, osiągając poziom 480 tysięcy samochodów. Polska odpowiada za 2 proc. rynku samochodów w Unii Europejskiej (UE-27).
 
Badania L’Observatorie Cetelem przeprowadzono w 15 krajach: Belgii, Niemczech, Hiszpanii, Francji, Włoszech, Polsce, Portugalii, Wielkiej Brytanii, Japonii, Stanach Zjednoczonych, Brazylii, Chinach, Meksyku, Turcji oraz Republice Południowej Afryki. Łącznie przepytano ponad 8 500 właścicieli samochodów.


Tagi:
źródło: