| Autor: redakcja6

Zasady przejściowe dla rozwoju obszarów wiejskich

Zasady przejściowe dla obszarów wiejskich są ustalane co pewien czas, gdyż państwa członkowskie mogą wykorzystywać koperty krajowe na okres 2007-2013 do końca 2015 roku. W związku z tym, nie można uniknąć pokrywania się okresów programowania na początku nowego okresu, czyli w 2014 roku. Wcześniej podobną sytuację obserwowano w 2006 roku kiedy to w rozporządzeniu Komisji (KE) nr 1320/2006 ustanowiono zasady przejściowe. Rozporządzenie to określiło, w jaki sposób można wykorzystać starą i nową kopertę na sfinansowanie zobowiązań z okresu programowania 2000-2006.

Zasady przejściowe dla rozwoju obszarów wiejskich

Krok II Przejściowy akt podstawowy ad hoc
  • Komisja przyjęła wnioski w sprawie przejściowego aktu podstawowego ad hoc dn. 18 kwietnia 2013 r. Ref. dok. COM(2013) 226 final. Został on przesłany do pozostałych instytucji i stanowi przedmiot negocjacji trójstronnych. Zawiera pięć artykułów obejmujących rozwój obszarów wiejskich:
  • Zgodnie z artykułem 1, państwa  członkowskie mogą nadal podejmować nowe zobowiązania obejmujące ONW, Natura 2000, ramową dyrektywę wodną, instrumenty rolno-środowiskowe, dobrostan zwierząt i instrumenty leśno-środowiskowe w oparciu o wcześniejsze zasady, do czasu przyjęcia nowych programów, wykorzystując fundusze z koperty na 2014-2020. Stwierdza on również, że zasada dotycząca prowadzenia działalności rolnej przez pięć lat w ramach ONW nie dotyczy zobowiązań podjętych po raz pierwszy w 2014 r. (gdyż zasada ta nie obowiązuje w nowym okresie programowania).
  • W artykule 2 stwierdzono, że aktualne zasady wzajemnej zgodności będą nadal obowiązywać w 2014 r., nawet jeśli instrumenty związane z zasadą wzajemnej zgodności zostaną wdrożone w ramach nowego programu.
  • Artykuł 3 określa, iż płatności na rzecz produkcji zwierzęcej i płatności obszarowe, które rozpoczęły się w aktualnym okresie programowania, mogą być pokryte z nowej koperty. Należy zapewnić taką możliwość w nowym programie oraz zastosować nowy poziom współfinansowania. Co więcej, w systemach zarządzania i kontroli państw członkowskich należy jasno określić działania przejściowe (np. dla programów przyjętych w aktualnym okresie, ale finansowanych z nowej koperty).
  • W artykule 4 znajdują się informacje na temat odstępstw technicznych związanych z odniesieniami prawnymi do podstawowych wymogów w zakresie zarządzania (SMR) i GAEC oraz dodatkowych bezpośrednich płatności krajowych w Chorwacji.
  • Artykuł 9 zawiera odstępstwa techniczne związane z odniesieniami prawnymi do przenoszenia funduszy między filarami zgodnie z artykułem 64 wniosku w sprawie rozporządzenia o rozwoju obszarów wiejskich.
Krok III Akt delegowany

Akt delegowany, który zostanie opracowany na podstawie artykułu 95 wniosku w sprawie rozporządzenia o rozwoju obszarów wiejskich zawiera trzy główne punkty, określając w jaki sposób można wykorzystać nową kopertę finansową do pokrycia wydatków związanych z obecnym programem. 
  • Po pierwsze, umożliwi on kontynuowanie instrumentów wieloletnich  (innych niż płatności na rzecz produkcji zwierzęcej i płatności obszarowe objęte przejściowym aktem podstawowym). Gdy stara koperta finansowa zostanie wyczerpana, będzie można w dalszym ciągu finansować te instrumenty z nowej koperty finansowej w obecnym kształcie, bez zmiany zasad.
  • Po drugie, określi on warunki przeniesienia instrumentów opartych na projektach . Jeśli dane działanie jest częściowo finansowane ze starej i częściowo z nowej koperty finansowej, należy podzielić projekt na dwa odpowiednie etapy finansowe.
  • W przypadku obydwu rodzajów instrumentów stosuje się nowe stawki współfinansowania dla odpowiednich instrumentów.
  • Po trzecie, określi, że nowe wsparcie techniczne może objąć ocenę ex post     aktualnych programów oraz pozycji wydatków związanych z zamknięciem     aktualnych programów.
Wydatki związane z przenoszeniem instrumentów i wsparciem technicznym muszą znaleźć się w nowym programie.

Co więcej, wniosek w sprawie aktu delegowanego ukaże, że należy jasno określić wszelkie działania w systemach zarządzania i kontroli państw członkowskich     .

Na zakończenie, w propozycji znajdzie się tabela korelacji ukazująca, które z nowych instrumentów odpowiadają którym instrumentom starym. 
 
Eksperci z państw członkowskich omówili zarys aktu delegowanego w   marcu i czerwcu. Ciąg dalszy dyskusji w grupie ekspertów będzie miał miejsce 20 września.   Projekt tych zasad znajduje się w załączniku II. 

Czytaj dalej na następnej stronie...


Tagi:
źródło: