Wzrost spożycia soków w Polsce

Konsumpcja soków i przecierów owocowo-warzywnych w Polsce zwiększa się. Jednak na tle państw zachodnioeuropejskich w dalszym ciągu jest nieznaczna. W 2016 roku wzrosła o 8 proc., a Polacy wypili przeciętnie ponad 14 litrów soków na osobę rocznie. To jedynie cztery łyżki dziennie. Statystyki są jednak coraz lepsze: rośnie zarówno konsumpcja soków i musów owocowo-warzywnych, jak i wiedza dotycząca składu takich produktów i ich wartości odżywczych. 

Wzrost spożycia soków w Polsce
W ostatnich latach zdecydowanie wzrosła też świadomość Polaków odnośnie ich wartości odżywczych. Aktualnie 18,3 proc. Polaków ma świadomość, że do soków nie dodaje się cukru, przy czym jest to prawie dwukrotnie wyższy odsetek niż w 2015 roku. 36,2 proc. konsumentów wie, że sok może zastąpić jedną z zalecanych przez ekspertów pięciu dziennych porcji owoców i warzyw. Jednocześnie nadal duży odsetek Polaków sądzi, że producenci dodają do soków substancje słodzące, konserwujące albo sztuczne barwniki i aromaty.
 
Polacy ciągle uważają, że do soków dodawane są barwniki, konserwanty, sztuczne aromaty. To nieprawda, do soków, niezależnie od rodzaju opakowania, niezależnie od tego, czy jest to sok owocowy czy warzywny, odtworzony z soku zagęszczonego czy tłoczony, czy jest z pomidorów, jabłek, klarowny czy przecierowy – do soków nie wolno dodawać żadnych konserwantów, żadnych barwników, żadnych sztucznych aromatów. Co więcej, do soków owocowych i pomidorowych nie wolno również dodać żadnych cukrów niezależnie od tego, czy jest to cukier biały, syrop glukozowo-fruktozowy czy syrop fruktozowy. Zgodnie z przepisami unijnymi i krajowym tych cukrów absolutnie się nie dodaje – podkreśla Barbara Groele.
 
Z informacji AIJN wynika, że Polacy są za to europejskim liderem w spożyciu soków warzywnych, gdyż sięga po nie 18,1 proc. konsumentów. Jeszcze dwa lata temu ten odsetek wynosił 14,6 proc. Soki warzywne są najczęściej używane jako zamiennik posiłku, co deklaruje 36,2 proc. konsumentów albo spożywane pomiędzy posiłkami - 69,5 proc. Sięgają po nie przede wszystkim kobiety - 77,1 proc.
 
Sporo mniejsza jest za to konsumpcja musów owocowych, która w zeszłym roku wyniosła 49 gramów na mieszkańca rocznie względem 32 gramów w 2015 roku). W związku z tym, statystycznie w 2016 roku połowa populacji skonsumowała jedno 100-gramowe opakowanie. Według danych 92,2 proc. konsumentów kupuje musy owocowo-warzywne, a 28,1 proc. spożywa je kilka razu w tygodniu. Z badań konsumenckich wynika, że przynajmniej raz dziennie sięga po nie 37,3 proc. dzieci.


Tagi:
źródło: