| Autor: redakcja1

TIM Europe – przyszłość edukacji w branży maszyn i urządzeń rolniczych

Wprawdzie rozwój technologii od wieków towarzyszy cywilizacji, ale chyba jeszcze nigdy w dziejach ludzkości rozwój technologiczny nie przeplatał się z tak wieloma dziedzinami życia i gospodarki, a niektóre z nich przeszły prawdziwą rewolucję.

TIM Europe –  przyszłość edukacji w branży maszyn i urządzeń rolniczych
Według Riny Hulsbosch, nauczyciela i kierownika edukacji na uniwersytecie Thomas More w Geel z Belgii, TIM to sposób na połączenie sił i służenie mechanizacji rolnictwa pod każdym względem.
 
- Sektor wymaga bardziej wyspecjalizowanych techników. W tym sektorze w całej Belgii jest 700 wolnych miejsc pracy, które firmom trudno jest obsadzić. Współpraca w ramach TIM Europe podniesie świadomość tego sektora i zachęci młodych ludzi do podjęcia edukacji w zakresie mechanizacji rolnictwa – uważa Hulsbosch.

Ostatnim krajem, który zdecydował się na przyłączenie do projektu jest Szwecja. Lina Tuvesson Hallman ze stowarzyszenia handlowego MaskinLeverantörerna (ML) w Sztokholmie, uznaje projekt TIM Europe za bardzo obiecujący:
 
- Od dziesięcioleci promujemy zawód mechanika, mając nadzieję zachęcić młodych ludzi do wyboru technicznego szkolenia zawodowego. Widzimy, że wiele materiałów dydaktycznych nie jest aktualnych, a nauczyciele często nie mają wystarczającej wiedzy na temat nowoczesnych narzędzi i pojazdów. Chcielibyśmy unowocześnić edukację i uczynić ją lepszą. Już teraz ściśle współpracujemy z firmami, aby to osiągnąć. Jednak tworzenie podręczników i materiałów do nauki jest drogie i bardzo czasochłonne. Dlatego oferta „gotowych do użycia” narzędzi edukacyjnych Tim Europe była dla nas decydująca – tłumaczy Lina Tuvesson Hallman.

To początkowy etap tworzenia tego projektu. Inicjatorzy chcą go rozwijać korzystając z funduszy unijnych. Złożyli wniosek na dofinansowanie i czekają na jego rozpatrzenie. W ramach projektu grupą docelową są studenci i pracownicy sektora Agro w krajach uczestniczących w projekcie: Belgii, Holandii, Polsce, Szwecji i na Węgrzech. Wydaje się, że projekt ma spore szanse na otrzymanie niezbędnych funduszy. Tym bardziej, że dotychczasowe działania podejmowane w ramach platformy TIM w Holandii pokazują, że jest to przedsięwzięcie pożyteczne i potrzebne. Zdołano już przygotować spory zasób materiałów, z których już mogą korzystać użytkownicy platformy. W ramach platformy docelowo ma powstać m.in. 100 książek do nauki przedmiotu. 40 z nich jest już gotowych w ramach platformy TIM działającej w Holandii. Wszystkie opracowania dostępne będą w językach: niderlandzkim, francuskim, węgierskim, polskim, szwedzkim i angielskim. Wśród nich będą pozycje zajmujące się kompetencjami miękkimi. Innym innowacyjnym technologicznie rezultatem wspólnych działań ma być prototyp wirtualnego miejsca pracy, przy pomocy którego uczniowie, w rzeczywistości wirtualnej, będą mogli przeprowadzić naprawy maszyn i urządzeń.
 
- Wierzymy, że współpraca w ramach TIM Europe da wymierne korzyści i wpłynie pozytywnie na system edukacji zawodowej w naszej branży. Liczymy, że w dłuższej perspektywie będzie to miało wpływ na poziom wykształcenia pracowników trafiających na rynek pracy i zatrudnianych przez firmy, które zrzeszone są w ramach naszej Izby. Zdajemy sobie jednak sprawę, że będzie to proces długofalowy. Sam projekt w ramach Erasmus Plus rozpisany jest na 4 lata. Najprawdopodobniej w lipcu br. dowiemy się, czy dotacja ze środków UE zostanie nam przyznana. Dla nas jest to również nowe doświadczenie. Jesteśmy przekonani, że będzie to pierwszy krok do szeroko pojętej współpracy z naszymi zagranicznymi partnerami, a którego celem będzie podniesienie poziomu edukacji i opracowanie spójnych materiałów dla młodzieży w Europie kształcącej się w kierunku mechanika i serwisanta maszyn rolniczych – podsumowuje Michał Spaczyński.


Tagi:
źródło: