Komunikaty IUNG nie powinny być głównym kryterium ogłaszania klęski suszowej. Powinny jedynie stanowić narzędzie posiłkowe dla województw i samorządów celem podjęcia decyzji o potrzebie szacowania szkód. Odmienność regionów i gleb w kraju jest tak różnorodna, że nie daje podstawy do stwierdzenia zjawiska suszy na danym terenie. Ponadto na potrzeby wodne roślin w okresie lata duże znaczenie ma zasób wód w glebie z okresu zimy i wiosny, co KBW nie uwzględnia. Nie uwzględnia różnic wysokości temperatury, parowania, wiatrów, ilości dni słonecznych itp. To komisje na miejscu mogą stwierdzić stan roślin w okresie wegetacji.
Samorząd rolniczy zwraca też uwagę na problem kryteriów dostępu do pomocy, zgodnie z którymi dokonywane jest szacowanie szkód w gospodarstwach rolnych i działach specjalnych produkcji rolnej, znajdujących się na obszarach, na których wystąpiły niekorzystne zjawiska atmosferyczne. Problem ten powrócił ponownie w kontekście ubiegłorocznej klęski suszy, która nawiedziła nasz kraj a stosowane obecnie zasady szacowania szkód skutecznie pozbawiły wielu poszkodowanych rolników możliwości skorzystania z pomocy w postaci kredytów „klęskowych" przeznaczonych dla gospodarstw rolnych na wznowienie produkcji rolnej i odtworzenie środków trwałych zniszczonych w wyniku niekorzystnych zjawisk atmosferycznych.
Obecnie, aby rolnicy mogli uzyskać pomoc publiczną w formie dopłat do oprocentowania kredytów na wznowienie produkcji poziom szkód spowodowanych przez suszę w gospodarstwach rolnych, określony w procentach:
- musi być wyższy niż 30% średniej rocznej produkcji rolnej w gospodarstwie rolnym lub dziale specjalnym produkcji rolnej z trzech lat poprzedzających rok, w którym wystąpiły szkody lub średniej z trzech lat w okresie pięcioletnim poprzedzającym rok, w którym wystąpiły szkody, z pominięciem roku o najwyższej i najniższej wielkości produkcji zgodnie z rozporządzeniem Komisji (UE) nr 702/2014 z dnia 25 czerwca 2014 r. uznającego niektóre kategorie pomocy w sektorach rolnym i leśnym oraz na obszarach wiejskich za zgodne z rynkiem wewnętrznym w zastosowaniu art. 107 i 108 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (Dz. Urz. UE L 193 z 01.07.2014, str. 1). Na protokołach rolników, w których gospodarstwach rolnych straty wynoszą ponad 30% średniej rocznej produkcji.
Czytaj dalej na następej stronie...