| Autor: redakcja1

Trzy nabory dla poszkodowanych rolników wystartowały

Agencja Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa uruchomiła wsparcie w postaci dopłat do upraw zniszczonych pod koniec lipca (28 i 29) br. na Żuławach przez deszcz nawalny, zwrotu 3. i 4. raty podatku rolnego za ubiegły rok na terenach popowodziowych oraz oprocentowanych pożyczek na sfinansowanie nieuregulowanych zobowiązań cywilnoprawnych podjętych w związku z prowadzeniem działalności rolniczej.

Trzy nabory dla poszkodowanych rolników wystartowały
Pomoc de minimis w rolnictwie dla właścicieli gospodarstw na Żuławach (nabór do 24 października 2025 r.), wnioski przyjmowane są elektronicznie za pośrednictwem PUE 
 
Wysokość pomocy, ustala się jako iloczyn powierzchni upraw rolnych, w których powstały szkody spowodowane wystąpieniem na obszarze Żuław w dniach 28 i 29 lipca 2025 r. deszczu nawalnego, w wyniku którego nastąpiło zalanie tych upraw, ustalonej przez Agencję na podstawie danych satelitarnych, i stawki tej pomocy.
 
Zgodnie z § 13zzzh ust. 7 rozporządzenia stawka pomocy wynosi:
  • 1 500 zł na 1 ha powierzchni upraw mieszanek strączkowo-zbożowych, jednorocznych i wieloletnich mieszanek traw, w tym mieszanek z bobowatymi drobnonasiennymi, wieloletnich użytków zielonych i powierzchni upraw na zielony nawóz;
  • 3 000 zł na 1 ha powierzchni upraw rolnych innych niż wymienione w pkt 1;
w których powstały szkody spowodowane wystąpieniem na obszarze Żuław w dniach 28 i 29 lipca 2025 r. deszczu nawalnego, w wyniku którego nastąpiło zalanie tych upraw, ustalonej przez Agencję na podstawie danych satelitarnych.
 
Pomoc jest udzielana jako pomoc de minimis w rolnictwie zgodnie z przepisami rozporządzenia Komisji (UE) nr 1408/2013 z dnia 18 grudnia 2013 r. w sprawie stosowania art.107 i 108 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej do pomocy de minimis w sektorze rolnym oraz przepisami o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej.
 
Pomoc przysługuje producentowi rolnemu
  • w którego gospodarstwie rolnym położonym na obszarze Żuław powstały szkody w uprawach rolnych spowodowane wystąpieniem w dniach 28 i 29 lipca 2025 r. deszczu nawalnego, w wyniku którego nastąpiło zalanie tych upraw;
  • któremu został nadany numer identyfikacyjny w trybie przepisów o krajowym systemie ewidencji producentów, ewidencji gospodarstw rolnych oraz ewidencji wniosków o przyznanie płatności;
  • który jest mikroprzedsiębiorstwem, małym albo średnim przedsiębiorstwem w rozumieniu załącznika I do rozporządzenia 2022/2472;
  • który w 2025 r. złożył wniosek o przyznanie płatności bezpośrednich, o których mowa w ustawie z dnia 8 lutego 2023 r. o Planie Strategicznym dla Wspólnej Polityki Rolnej na lata 2023–2027.
Pomoc jest przyznawana w drodze decyzji kierownika biura powiatowego ARiMR właściwego ze względu na miejsce zamieszkania albo siedzibę producenta rolnego, na wniosek złożony w terminie do dnia 24 października 2025 r.
 
Załączniki do wniosku
  • zaświadczenia dotyczące udzielonej pomocy de minimis, de minimis w rolnictwie lub rybołówstwie, jeżeli informacja na ten temat nie została podana w formie oświadczenia w formularzu wniosku;
  • inne informacje niezbędne do udzielenia tej pomocy, o których mowa w art. 37 ust. 2 pkt 3 ustawy z dnia 30 kwietnia 2004 r. o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej.
Na podstawie postanowień § 13zzzh ust. 4 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 27 stycznia 2015 r. formularz wniosku o pomoc został udostępniony w wersji elektronicznej na stronie internetowej ARiMR – Platforma Usług Elektronicznych (PUE).

Producent rolny składa wniosek przez Internet po zalogowaniu się do Platformy Usług Elektronicznych dostępnej na stronie internetowej Agencji. Za datę złożenia wniosku przyjmuje się datę wystawienia przez system potwierdzenia wysłania wniosku przez producenta rolnego w aplikacji PUE.

Informacje o krokach postępowania przy wypełnianiu elektronicznego formularza wniosku na Platformie Usług Elektronicznych zostały zawarte w instrukcji jego wypełniania.

Zwrot części ubiegłorocznego podatku rolnego dla rolników z terenów popowodziowych (nabór do 31 października 2025 r.), wnioski przyjmowane są elektronicznie za pośrednictwem PUE 
 
Pomoc ma charakter pomocy publicznej i jest udzielana ze środków krajowych na warunkach określonych w przepisach rozporządzenia Komisji (UE) nr 2022/2472 z dnia 14 grudnia 2022 r. uznającego niektóre kategorie pomocy w sektorach rolnym i leśnym oraz na obszarach wiejskich za zgodne z rynkiem wewnętrznym w zastosowaniu art. 107 i 108 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (Dz. Urz. UE L 327 z 21.12.2022, str. 1, z późń.zm.).
 
Pomoc finansowa będzie udzielana producentowi rolnemu:
  • któremu został nadany numer identyfikacyjny w trybie przepisów o krajowym systemie ewidencji producentów, ewidencji gospodarstw rolnych oraz ewidencji wniosków o przyznanie płatności;
  • będącemu mikroprzedsiębiorstwem, małym albo średnim przedsiębiorstwem w rozumieniu załącznika I do rozporządzenia Komisji (UE) 2022/2472;
  • w którego gospodarstwie rolnym powstały szkody w uprawach rolnych spowodowane wystąpieniem powodzi, która miała miejsce we wrześniu 2024 r., w związku z którą wprowadzono stan klęski żywiołowej, i które zostały oszacowane przez komisję powołaną przez wojewodę.
Pomoc nie przysługuje producentowi rolnemu, który otrzymał pomoc na podstawie:
  • § 13zzq (pomoc podatek rolny - klęski które wystąpiły w 2024 r: grad, deszcz nawalny, przymrozki wiosenne, huragan),
  • § 13 zzt (pomoc podatek rolny - powódź we wrześniu 2024 r. - klęska żywiołowa),
  • § 13 zzv (pomoc podatek rolny - klęski które wystąpiły w 2024 r: deszcz nawalny, powódź)
lub
  • § 13zzz (pomoc podatek rolny - klęska suszy w 2024 r.)
rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 27 stycznia 2015 r. (Dz. U. poz. 187 z późn. zm.).
 
Składanie wniosku
 
Pomoc jest przyznawana w drodze decyzji kierownika biura powiatowego Agencji, na wniosek producenta rolnego złożony w terminie do dnia 31 października 2025 r. na formularzu opracowanym i udostępnionym przez Agencję na jej stronie internetowej.

Na podstawie postanowień § 13zzzf ust. 5 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 27 stycznia 2015 r. formularz wniosku został udostępniony w wersji elektronicznej na stronie internetowej ARiMR – Platforma Usług Elektronicznych (PUE ARiMR).

Producent rolny składa wniosek po zalogowaniu się do Platformy Usług Elektronicznych (PUE), dostępnej na stronie internetowej Agencji .

Za datę złożenia wniosku przyjmuje się datę wskazaną w potwierdzeniu wysłania wniosku, które zostanie wystawione przez system teleinformatyczny Agencji (PUE ARiMR).
 
Producent rolny, składając wniosek poprzez Platformę Usług Elektronicznych składa:
  • informacje o prowadzonej działalności gospodarczej oraz informacje o wysokości otrzymanej przez niego pomocy publicznej, o których mowa w art. 37 ust. 5 ustawy z dnia 30 kwietnia 2004 r. o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej;
  • oświadczenie o kwocie odszkodowania otrzymanego z zakładu ubezpieczeń;
  • oświadczenie, że zgodnie z przepisami art. 10 c ust. 3 ustawy z dnia 9 maja 2008 r. o Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa (Dz. U. z 2025 r. poz. 1363) wyraża zgodę na prowadzenie postępowania administracyjnego, które zostało wszczęte na Wniosek o udzielenie pomocy finansowej producentowi rolnemu, w którego gospodarstwie rolnym powstały szkody w uprawach rolnych spowodowane wystąpieniem powodzi, która miała miejsce we wrześniu 2024 r., w związku z którą wprowadzono stan klęski żywiołowej, na trzecią i czwartą ratę podatku rolnego na 2024 r. złożony za pomocą systemu teleinformatycznego Agencji, a także wymianę korespondencji dotyczącej postępowania, w tym składania pism i doręczania pism oraz wykonywania innych czynności dotyczących postępowania, w tym podpisywania dokumentów, za pomocą systemu teleinformatycznego Agencji zgodnie art. 10 c ust. 7 ustawy z dnia 9 maja 2008 r. o ARiMR oraz, że został pouczony o skutkach wyrażenia zgody na wymianę korespondencji.
Do wniosku o pomoc załącza się:
  • kopię protokołu oszacowania szkód, o którym mowa w § 5 ust. 5 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 27 stycznia 2015 r., zawierającego określenie zakresu i wysokości szkód oszacowanych przez komisję powołaną przez wojewodę właściwego ze względu na miejsce wystąpienia szkód;
  • kopię decyzji ustalającej wysokość podatku rolnego na 2024 r., o której mowa w art. 6a ust. 6 ustawy z dnia 15 listopada 1984 r. o podatku rolnym  - w przypadku, gdy Wnioskodawca jest osobą fizyczną albo
  •  kopię deklaracji na podatek rolny na 2024 r., o której mowa w art. 6a ust. 8 ustawy z dnia 15 listopada 1984 r. o podatku rolnym – w przypadku, gdy Wnioskodawca jest osobą prawną, jednostką organizacyjną, w tym spółką, nieposiadającą osobowości prawnej;
  • kopie dokumentów potwierdzających wysokość odszkodowania otrzymanego z zakładu ubezpieczeń.
Wysokość pomocy
 
stanowi równowartość kwoty trzeciej i czwartej raty podatku rolnego ustalonego producentowi rolnemu wnioskującemu o pomoc na 2024 r.

Zgodnie z § 13zzzf ust. 9 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 27 stycznia 2015 r., łączna wysokość pomocy nie może przekroczyć 100% kwoty obniżenia dochodu z produkcji roślinnej lub produkcji rolnej – obliczonego zgodnie z art. 37 ust. 8 rozporządzenia 2022/2472.

W przypadku gdy łączna wysokość pomocy oraz pomocy otrzymanej na podstawie odrębnych przepisów wraz z odszkodowaniem z zakładu ubezpieczeń przekraczałaby kwotę pomocy, o której mowa w ust. 9 rozporządzenia, pomocy udziela się w wysokości stanowiącej różnicę między kwotą, o której mowa powyżej a wysokością pomocy otrzymanej na podstawie odrębnych przepisów i otrzymanych odszkodowań.

Pomoc nie przysługuje, jeżeli łączna kwota pomocy otrzymanej na podstawie odrębnych przepisów oraz otrzymanych odszkodowań przekracza kwotę obliczoną zgodnie z § 13zzzf ust. 9 rozporządzenia.

Oprocentowane pożyczki z linii NP4 (nabór do 31 października 2025 r.), wnioski przyjmowane są w formie papierowej 
 
Pomoc skierowana jest do producenta rolnego 
 
w rozumieniu przepisów o krajowym systemie ewidencji producentów, ewidencji gospodarstw rolnych oraz ewidencji wniosków o przyznanie płatności:

1)  w którego gospodarstwie rolnym w roku złożenia wniosku o udzielenie pożyczki lub w roku poprzedzającym rok złożenia tego wniosku powstały szkody w uprawach rolnych spowodowane wystąpieniem:

a)  gradu, deszczu nawalnego, ujemnych skutków przezimowania, przymrozków wiosennych, powodzi, huraganu, pioruna, obsunięcia się ziemi lub lawiny, które zostały oszacowane przez komisję i wynoszą powyżej 30% średniej rocznej produkcji roślinnej w gospodarstwie rolnym, lub

b)  suszy, które zostały obliczone za pomocą publicznej aplikacji i wynoszą powyżej 30% średniej rocznej produkcji roślinnej w gospodarstwie rolnym, albo

2)  w którego gospodarstwie rolnym w roku złożenia wniosku o udzielenie pożyczki lub w roku poprzedzającym rok złożenia tego wniosku powstały szkody spowodowane wystąpieniem chorób zakaźnych zwierząt, jeżeli producent rolny przestrzegał zakazów i nakazów określonych w przepisach wydanych na podstawie art. 47 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o ochronie zdrowia zwierząt oraz zwalczaniu chorób zakaźnych zwierząt (Dz. U. z 2023 r. poz. 1075), albo

3)  który w roku złożenia wniosku o udzielenie pożyczki lub w roku poprzedzającym rok złożenia tego wniosku poniósł straty finansowe w zakresie prowadzonej działalności rolniczej spowodowane spadkiem cen produktów rolnych w stosunku do średniej ceny tych produktów z trzech ostatnich lat ustalonym na podstawie danych rachunkowych lub spowodowane wzrostem kosztów produkcji rolnej w stosunku do średnich kosztów tej produkcji z trzech ostatnich lat ustalonym na podstawie danych rachunkowych.
 
Pomoc jest udzielana na sfinansowanie nieuregulowanych zobowiązań cywilnoprawnych producenta rolnego, które zostały podjęte w związku z prowadzeniem przez tego producenta rolnego działalności rolniczej nie później niż 3 miesiące przed dniem złożeniem wniosku o udzielenie pożyczki i które są wymagalne, oraz niewymagalnych zobowiązań, które powstały w ramach tego samego stosunku prawnego.

Pomoc polega na udzieleniu na okres nie dłuższy niż 15 lat pożyczki z oprocentowaniem wynoszącym 2% w skali roku. W przypadku gdy indywidualny limit pomocy de minimis w rolnictwie zostanie wykorzystany, producent rolny spłaca pożyczkę na warunkach rynkowych.

Kwota pożyczki udzielonej producentowi rolnemu nie może przekroczyć kwoty zobowiązań cywilnoprawnych i wynosić więcej niż 3 mln zł. Do kwoty zobowiązań nie wlicza się odsetek. Pożyczka może być udzielona producentowi rolnemu nie częściej niż raz na 15 lat.

Pomoc ma charakter pomocy de minimis w rolnictwie i będzie udzielana ze środków budżetu krajowego, zgodnie z przepisami rozporządzenia Komisji (UE) nr 1408/2013 z dnia 18 grudnia 2013 r. w sprawie stosowania art. 107 i 108 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej oraz przepisami o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej.
 
Pożyczka nie może być udzielona m.in. producentowi rolnemu:
  • wobec którego toczy się postępowanie egzekucyjne;
  • wobec którego toczy się postępowanie restrukturyzacyjne na podstawie przepisów ustawy z dnia 15 maja 2015 r. – Prawo restrukturyzacyjne;
  • wobec którego została ogłoszona upadłość;
  • wobec którego toczy się postępowanie upadłościowe uregulowane ustawą z dnia 28 lutego 2003 r. – Prawo upadłościowe;
  • który spełnia kryteria do wszczęcia postępowania upadłościowego zgodnie z ustawą z dnia 28 lutego 2003 r. – Prawo upadłościowe;
  • który zalega z płatnościami na rzecz Agencji.
Producent rolny przy podpisywaniu umowy pożyczki jako zabezpieczenie jej spłaty składa:
1)  weksel niezupełny (in blanco) wraz z deklaracją wekslową,
2)  oświadczenie o poddaniu się egzekucji w trybie art. 777 § 1 pkt 4 Kodeksu postępowania cywilnego w formie aktu notarialnego.
 
W przypadku gdy producent rolny ubiega się o pożyczkę w kwocie wynoszącej powyżej 800 tys. zł oprócz zabezpieczeń, o których mowa powyżej, jest zobowiązany do ustanowienia dodatkowych zabezpieczeń spłaty pożyczki w formie:

1)  hipoteki ustanowionej na rzecz Agencji docelowo na pierwszym miejscu w wysokości nie mniejszej niż 130% sumy kwoty pożyczki i jej oprocentowania w całym okresie spłaty pożyczki,
2)  cesji wierzytelności z umowy / polisy ubezpieczenia nieruchomości wchodzących w skład gospodarstwa rolnego lub innych nieruchomości zabudowanych, na których ustanowiono hipotekę, o której mowa w pkt 1.
 
Do wniosku, dołącza się m.in.:
  • oświadczenie producenta rolnego, że nie toczy się wobec niego postępowanie egzekucyjne, postępowanie restrukturyzacyjne na podstawie przepisów ustawy z dnia 15 maja 2015 r. – Prawo restrukturyzacyjne oraz że wobec niego nie została ogłoszona upadłość i nie toczy się postępowanie upadłościowe uregulowane ustawą z dnia 28 lutego 2003 r. – Prawo upadłościowe (Dz. U. z 2025 r. poz. 614, 1085, 1170 i 1172), a także nie spełnia kryteriów do wszczęcia postępowania upadłościowego zgodnie z ustawą z dnia 28 lutego 2003 r. – Prawo upadłościowe;
  • oświadczenie małżonka producenta rolnego ubiegającego się o pożyczkę o wyrażeniu zgody na zawarcie umowy pożyczki albo oświadczenie producenta rolnego o niepozostawaniu w związku małżeńskim, albo o ustanowieniu małżeńskiej rozdzielności majątkowej – w przypadku producenta rolnego będącego osobą fizyczną;
  • oświadczenie współwłaściciela gospodarstwa rolnego, a w przypadku gdy współwłaścicielem jest osoba fizyczna – również jego małżonka – o wyrażeniu zgody na zawarcie umowy pożyczki albo o niepozostawaniu w związku małżeńskim, albo o ustanowieniu małżeńskiej rozdzielności majątkowej;
  • zaświadczenia albo oświadczenia dotyczące pomocy de minimis, o których mowa w art. 37 ust. 2 pkt 1 ustawy z dnia 30 kwietnia 2004 r. o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej, i informacje niezbędne do udzielenia tej pomocy, o których mowa w art. 37 ust. 2 pkt 3 tej ustawy;
  • kopie dokumentów potwierdzających kwoty zobowiązań oraz zaświadczenia o aktualnej wysokości tych zobowiązań z podziałem na kapitał pozostały do spłaty i odsetki;
  • kopie dokumentów potwierdzających tytuł prawny do nieruchomości, na których zostanie ustanowiona hipoteka, kopie innych dokumentów wymaganych do ustanowienia dodatkowych zabezpieczeń spłaty pożyczki i kopie operatu szacunkowego lub umowy ubezpieczenia nieruchomości – w przypadku gdy producent rolny ubiega się o pożyczkę w kwocie wynoszącej powyżej 800 tys. zł;
  • kopie dokumentów potwierdzających spełnienie przesłanek, o których mowa w ust. 1 pkt 1, 2 albo 3 ww. rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 27 stycznia 2015 r.;
  • oświadczenie producenta rolnego, że nie zalega z płatnościami na rzecz Agencji.
Składanie Wniosków:
 
Wnioski o udzielenie pomocy finansowej należy składać do kierownika biura powiatowego Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa właściwego ze względu na miejsce zamieszkania lub siedzibę wnioskodawcy, na formularzu opracowanym i udostępnionym przez Agencję Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa na jej stronie internetowej:
  • bezpośrednio w kancelarii biura powiatowego ARiMR lub
  • za pośrednictwem operatora pocztowego lub
  • przez platformę ePUAP lub
  • za pomocą publicznej usługi rejestrowanego doręczenia elektronicznego świadczonej przez operatora wyznaczonego (PURDE) na adres do doręczeń elektronicznych (ADE)
Pożyczka jest udzielana według kolejności złożenia do Agencji kompletnych wniosków.



Tagi:
źródło: