Copa-Cogeca ws. aktów delegowanych WPR i polityki promocji UE

Podczas spotkania z grecką prezydencją, Copa-Cogeca nakreśliła swoje główne żądania odnoszące się do aktów delegowanych wspólnej polityki rolnej (WPR), ostrzegając, że instrumenty zazieleniania wprowadzone w ramach reformy nie mogą doprowadzić do dodatkowego odłogowania. Przypomniała również, że należy utrzymać porozumienie polityczne z lata ubiegłego roku.

Copa-Cogeca ws. aktów delegowanych WPR i polityki promocji UE
Przemawiając w Brukseli na spotkaniu z greckim ministrem rolnictwa, przewodniczący Copa, p. Albert Jan Maat podkreślił:
- Apeluję do Komisji Europejskiej, eurodeputowanych i Rady o upewnienie się, że przyjęcie aktów delegowanych nie doprowadzi do wykluczenia z produkcji gruntów uprawnych. Jest to rozwiązanie nie do przyjęcia, zwłaszcza ze względu na wzrost zapotrzebowania na żywność, niewielkie zapasy i wahania rynków. Należy zagwarantować utrzymanie wspólnego podejścia w ramach reformy oraz stworzenie uczciwych warunków dla rolników. Nalegam również, aby Komisja nadzorowała wdrażanie nowej WPR w 2015 r. i przygotowała wnioski i poprawki, jeśli będą one konieczne.-


Ostrzegał jednak przed odrzuceniem wszystkich aktów delegowanych, podkreślając, że w takim wypadku rolnicy nie będą mogli zaplanować przyszłej produkcji i inwestycji, ze względu na zbyt wielką niepewność jutra.  

Następnie p. Albert Jan Maat omówił wnioski Komisji Europejskiej w sprawie reformy unijnej polityki promocji, podkreślając, że niepokoi go możliwość zniesienia współfinansowania krajowego dla kampanii promocyjnych, przedstawiona przez Komisję. Pogląd ten podzielają również inni ministrowie rolnictwa UE.
- Należy utrzymać współfinansowanie ze strony państw członkowskich w obecnym kształcie - tzn. współfinansowanie dobrowolne do 30% - gdyż pozwala to na dostosowanie modeli finansowania do potrzeb państw członkowskich i grup towarów - powiedział p. Maat.


Wyraził jednak zadowolenie z wielu elementów wniosku, podkreślając, że uprości on procedury administracyjne i ograniczy biurokrację w sektorze. Cieszymy się również, że instrumenty promocji obejmą zarówno rynek wewnętrzny jak i zewnętrzny. Polityka promocji jest bardzo ważna, gdyż dzięki niej europejskie produkty rolne są rozpoznawane zarówno w Europie jak i na całym świecie, co zyskuje na znaczeniu w kontekście możliwości pojawiających się na rynkach wschodzących. - Chcemy jednak, aby te same zasady obowiązywały w UE i poza nią, tzn., aby można było prowadzić kampanie promocyjne i informacje na rynku wewnętrznym i zewnętrznym - dodał. Apelował do Komisji o rozsądek przy sprawdzaniu programów. To rolnicy ponoszą koszty w przypadku wystąpienia problemów i nałożenia kary przez Komisję.

Czytaj dalej na następnej stronie...


Tagi:
źródło: