| Autor: redakcja4

Gęsina w Polsce

Ostatnimi laty produkcja gęsiny w Polsce odnotowała wzrost. Biorąc pod uwagę ostatnie 9 lat jej produkcja wzrosła aż o 80 procent.

Gęsina w Polsce
Porównując produkcję drobiu w roku 2000 można zauważyć jak zmieniła się jego sytuacja. Wówczas jego produkcja stanowiła 29,6 proc. światowej ilości produkowanego mięsa. Rok temu wynosiła ona już 33,4 proc. Biorąc pod uwagę dane jednostkowe, w przeliczeniu na jednego człowieka, w Polsce spożywa się średnio 25 kg różnych gatunków mięsa drobiowego. Podobnie było we Francji i w Czechach. Najwięcej Drobiu w UE jest konsumowane w Irlandii i Hiszpanii, ok.30 kg/os. Najmniej natomiast, bo 17 kg/os w Finlandii, Belgii i Luksemburgu.
 
Produkcja gęsiny wzrosłą na całym świecie. W 2002 roku wyprodukowano 800 tys. ton tego mięsa. W 2010 ilość ta wynosiła już 1300 tys. ton. Także Polacy sięgają po nią coraz częściej. W 2010 na jednego polaka przypadało średnio 25 gram. Rok później było to już 35 gram. Porównując rok 2009, gdzie spożywane było17 gram mięsa z gęsi, widać jaki postęp osiągnęła ona przez dwa lata. Najwięcej gęsiny w Polsce produkowane jest w województwach: wielkopolskim, łódzkim i podlaskim. W Wielkopolsce również znajduje się jedna z najbardziej zorganizowanych grup producentów. Innymi województwami, gdzie hodowcy gęsi współpracują najbardziej są warmińsko-mazurskie, i kujawsko – pomorskie.
 
Polska znajduje się w czołówce jeśli chodzi o produkcje mięsa z gęsi. Jedynym krajem dorównującym Polsce są Węgry. Jednak nie idzie to w parze z jej wysoką konsumpcją. W kraju zostaje jej jedynie od 3,5 do 7 proc. Całą reszta wędruje do Niemiec i to oni dyktują warunki cenowe. Pomimo iż Polska gęś jest wpisana w naszą tradycje jest ona całkowicie zapomniana.
 
Dąży się do przywrócenia świetności mięsa z gęsi. Mówi się nawet o tym, że można by z niej uczynić naszą markę narodową, tak jak np. wódka. Tradycja połączona z systematycznym promowaniem, w tym także uświadomienie konsumentom jej walorów, mogłoby się do tego przyczynić. Fundusz Promocji Mięsa Drobiowego ma za zadanie finansowanie wszelkich działań informacyjno – promocyjnych , które maja pomóc wypromować to mięso. Fundusz istnieje od roku 2009 roku.
 
Od dłuższego jednak czasu, bo od 9 już lat, na Warmii i Mazurach organizowane są akcje promocyjne dotyczące gęsiny. Są nimi m. in. festyny poświęcone w całości na promocję właśnie tego rodzaju drobiu. Wydano także publikacje ,,Wszystko o gęsi i gęsinie, czyli anserystyczne kulinaria i kulturalia.” Dzięki funduszom oraz zaangażowaniu działaczy promocja jest coraz bardziej zauważalna. 11 listopada jak wiadomo jest Świętem Narodowym. Jest to również dzień, kiedy to niegdyś spożywano gęsi z okazji rocznicy pogrzebu św. Marcina. Dzięki inicjatywom powraca się do łączenia tych świąt, w tym także do ponownego spożywania w nie gęsiny. Jest to działanie zapoczątkowane w małych miejscowościach woj. warmińsko – mazurskigo, które przenosi się z roku na rok do wielkich miast takich jak Warszawa, Kraków czy Trójmiasto. Efektem pożądanym ma by wprowadzenie do Święta Narodowego nutki charakteru rodzinnego, przypominającego o tradycji. Jest to także szansa na wypromowanie marki jaką jest polska gęś owsiana.


Tagi:
źródło: