| Autor: redakcja1

CLAAS XERION z nową generacją przekładni i zwiększoną wydajnością hydrauliczną

Wprowadzona na rynek w 2019 roku generacja Stage V modelu XERION na nowy rok modelowy otrzymuje kompleksową aktualizację technologiczną. Obejmuje ona w szczególności wprowadzenie nowej przekładni bezstopniowej Eccom 5.5 oraz nowej, dostępnej opcjonalnie hydrauliki roboczej o maksymalnym wydatku do 422 l/min.

CLAAS XERION z nową generacją przekładni i zwiększoną wydajnością hydrauliczną
Bezstopniowa wydajność: nowa przekładnia, sprawdzone rozwiązania

Już od 2003 roku CLAAS dla bezstopniowego napędu CMATIC z rozdziałem mocy w ciągnikach XERION wykorzystuje technologię przekładni ZF Eccom. Oprócz wysokiej sprawności zespoły napędowe charakteryzują się ogromną wytrzymałością, wysoką niezawodnością w każdych warunkach pracy i długą żywotnością. Dzięki niskiej prędkości wejściowej XERION w wielu obszarach zastosowania może pracować z wykorzystaniem koncepcji niskich obrotów i tym samym w wyjątkowo ekonomiczny sposób. Nowoczesne sześciocylindrowe silniki Mercedes-Benz zgodne ze Stage V już przy niskich obrotach silnika dostarczają w tym celu wysoki moment obrotowy, dzięki czemu już przy 1300 obr/min dostępny jest maksymalny moment obrotowy od 2200 (XERION 4200) do 2600 Nm (XERION 5000). Większość prac można zatem przeprowadzić w wydajnym i cichym zakresie obrotów od 1150 do 1300 obr/min.

Istotną innowacją w ciągnikach CLAAS serii XERION na rok modelowy 2023 jest przejście z dotychczasowych przekładni bezstopniowych ZF Eccom 5.0 i Eccom 4.5 na nową przekładnię Eccom 5.5. Podobnie jak w poprzednich modelach, nowa przekładnia do jazdy do przodu oferuje cztery automatycznie zmieniane zakresy, a mechaniczny udział przeniesienia mocy został dodatkowo zoptymalizowany. Możliwe jest osiągnięcie maksymalnej prędkości jazdy 40 lub 50 km/h przy oszczędzającej paliwo prędkości obrotowej silnika 1246 obr/min i 1558 obr/min. Podczas jazdy do tyłu przy trzech automatycznie zmienianych zakresach można osiągnąć maksymalną prędkość 30 km/h. Napędy przedniej i tylnej osi są ze sobą sztywno sprzężone, dzięki czemu nie jest wymagany wzdłużny mechanizm różnicowy.

Przepływ bez ograniczeń: hydraulika robocza o wydatku do 422 l/min

Przejście na nowy Eccom 5.5 umożliwia jeszcze bardziej wydajną hydraulikę roboczą dla maksymalnie sześciu złączy hydraulicznych dwustronnego działania. Dzięki nowej przekładni rozdzielczej pompy i nowej opcjonalnej pompie tandemowej możliwe jest dostarczanie do odbiorników zewnętrznych do 422 l/min wydatku oleju nawet przy niskich obrotach silnika. Tym samym również dla narzędzi dołączanych o wyjątkowo wysokim zapotrzebowaniu na olej, jak np. szerokie siewniki, dostępna jest jego wystarczająca ilość. Za pomocą opcjonalnej lub standardowej hydrauliki roboczej Load Sensing można dostarczać do dwóch złączy hydraulicznych do 140 litrów oleju na minutę. Ponadto możliwe jest nadanie priorytetu w CEBIS dwóm złączom hydraulicznym w wyposażeniu seryjnym i trzem złączom hydraulicznym  przy wyposażeniu w opcjonalną pompę tandemową, na przykład w celu priorytetowego zaopatrywania w olej ważnych odbiorników stałych, takich jak dmuchawy lub zespoły dozujące siewników pneumatycznych.

Dla nadbudów, takich jak zbiorniki na gnojowicę, jak również dla przednich narzędzi dołączanych dodatkowo dostępna jest oddzielna i zoptymalizowana hydraulika o mocy 90 kW i wydatku 250 l/min przy ciśnieniu 260 bar. XERION oferuje tym samym najwyższą wydajność hydrauliki dostępną w ciągnikach.

Aby jeszcze bardziej zwiększyć komfort pracy operatora, menu hydrauliki w CEBIS zostało dopracowane i jest jeszcze bardziej przejrzyste. Dzięki temu już na pierwszy rzut oka widać, która pompa zasilająca dostarcza olej do dostępnych jednostek sterujących i jakie maksymalne natężenie przepływu umożliwiają obwody sterujące. Szybkie i intuicyjne jest także ustalanie priorytetu dla jednostek sterujących i przyporządkowywanie ich do przycisków funkcyjnych dźwigni CMOTION sterującą maszyną.

Dla niektórych rynków możliwa jest również opcja z hydraulicznym hamulcem dwuobwodowym. Już od 2023 roku będzie on spełniał obowiązujące od 2025 roku wymagania Mother Regulation dotyczące hydraulicznych układów hamulcowych.

Po prostu wszechstronne: inteligentne balastowanie i elastyczne dołączanie narzędzi

Od roku modelowego 2023 dostępna jest również nowa bazowa płyta montażowa do montażu obciążników za kabiną o wadze 1000kg.. Inteligentna koncepcja balastowania z dodatkowymi 400-kilogramowymi płytami obciążeniowymi i obciążeniem przednim z możliwością dociążenia pozwala umieścić na ciągniku łącznie do 7000 kg dodatkowego balastu. W zależności od zastosowania możliwe jest tym samym optymalne wyważenie ciągnika XERION dla rozłożenia ciężaru 50:50 i uzyskanie maksymalnej przyczepności i jednocześnie wydajności.

Ponadto nowością opracowaną specjalnie dla regionów sprzedaży takich jak Ameryka Północna, Ameryka Południowa i Australia jest rama montażowa Scharmüller. Ten „Quick Hitch” umożliwia szybką wymianę z kat. 3 na kat. 4/4N i pasuje do podnośników tylnych dużych ciągników XERION i AXION.

Zarówno nowa bazowa płyta montażowa, jak i rama montażowa Scharmüller mogą być stosowane w starszych modelach XERION produkowanych od 2014 roku.

Inteligentne prowadzenie, dokumentacja i aplikacja: CEMIS 1200 z odbiornikiem SAT 900 i nowym GPS PILOT

Modele XERION w wariantach TRAC i TRAC VC od roku modelowego 2023 na potrzeby zautomatyzowanego prowadzenia, zarządzania flotą, sterowania dawką i dokumentacji będą wyposażone w nowy terminal CEMIS 1200 z odbiornikiem SAT 900 i GPS PILOT najnowszej generacji. CEMIS 1200 o przekątnej ekranu 12 cali oferuje wyświetlanie 2D i 3D z możliwością podziału ekranu, a także zarządzanie zadaniami online i dokumentację z eksportem danych np. poprzez TELEMATICS lub pamięć USB.

Na potrzeby zautomatyzowanego prowadzenia odbiornik SAT 900 pozwala na wykorzystywanie wszystkich sygnałów korekcyjnych (SATCOR by Trimble RTX na całym świecie; EGNOS dla Europy; RTK NET i RTK ready, SBAS dla Ameryki i Japonii) i umożliwia korzystanie z GPS, GLONASS, Galileo i BEIDOU. Seryjnie dostępna jest 5-letnia licencja na sygnał korekcyjny SATCOR 15 by Trimble RTX, który umożliwia uzyskanie dokładności +/- 15 cm. Dla bardziej precyzyjnej pracy opcjonalnie dostępny jest SATCOR 3 by Trimble RTX z dokładnością +/- 3 cm jako alternatywa dla sygnałów korekcyjnych RTK. W Ameryce Północnej i Europie dostępny jest ponadto SATCOR 3 FAST by Trimble RTX, który przy tym samym poziomie dokładności wymaga czasu inicjalizacji poniżej dwóch minut.

Dokumentacja odbywa się poprzez Online File Transfer za pośrednictwem portalu CLAAS TELEMATICS lub bezpośrednie interfejsy od partnerów 365FarmNet, OMNIA, Dacom i xFarm. 

Opcjonalnie dostępne są dalsze funkcje:
  • TC-SC do sterowania sekcjami szerokości Section Control w kompatybilnychnarzędziach dołączanych ISOBUS, takich jak siewniki, rozsiewacze nawozów, opryskiwacze czy pielniki. Możliwe jest sterowanie nawet 80 sekcjami szerokości.
  • TC-GEO do gromadzenia danych, przesyłania danych i mapowania danych jako dokumentacji i podstawy do planowania na poszczególnych strefach pola.
  • Variable Rate Application (VRA) do opartego na systemie GPS sterowania dawkami podczas wysiewu, nawożenia lub stosowania środków ochrony roślin. Mapy aplikacyjne są przekazywane do menedżera zadań jako zlecenia ISO-XML.
Wszystkie nowości w jednym miejscu:
  • Nowa przekładnia bezstopniowa Eccom 5.5.
  • Opcjonalna hydraulika robocza o wydatku 422 l/min.
  • Priorytetowe zawory hydrauliczneo przepływie 140 l/min.
  • Zoptymalizowana hydraulika mocy 90 kW o wydatku 250 l/min przy ciśnieniu 260 bar dla nadbudów i przednich narzędzi dołączanych.
  • Najwyższa wydajność hydrauliczna na rynku z opcjonalną hydrauliką roboczą i hydrauliką mocy.
  • Optymalizacja menu hydrauliki w CEBIS.
  • Nowa bazowa płyta montażowao masie 1000 kg do montażu obciążników za kabiną.
  • Nowa rama montażowa Scharmüller dla podnośnika tylnego umożliwia szybkie dołączanie narzędzi kat. 3 i kat. 4/4N.
  • Nowy CEMIS 1200 z CLAAS GPS PILOT dla wariantów XERION TRAC i XERION TRAC VC.
  • Hydrauliczny dwuobwodowy układ hamulcowy dla odpowiednich regionów sprzedaży.


Tagi:
źródło: