Kategorie
Zobacz również tu
-
2024-05-03
-
Historycznie niskie bezrobocie w marcu
2024-05-03 -
MKiŚ o nowym podatku od aut spalinowych
2024-05-01 -
Grupa robocza „Owoce i warzywa”
2024-04-30 -
Na stacjach paliw ceny pozostają stabilne
2024-04-30
Poznaj produkty
-
Przenośniki ślimakowe do ziarna
2016-02-11 -
McHale F 5500
2014-03-06 -
Maty legowiskowe EUROMILK DOBRO
2020-08-06
Bądź ministrem i negocjuj!
Pod tym hasłem w mijającym tygodniu, w ministerstwie rolnictwa obradowali młodzi ministrowie rolnictwa krajów Unii Europejskiej. W ich role wcielali się uczniowie trzech szkół rolniczych. Warsztaty, których celem była prezentacja procesu decyzyjnego UE, były także okazją do spotkania z kierownictwem resortu.
W imieniu ministra z młodzieżą rozmawiała się podsekretarz stanu Zofia Szalczyk, która podkreśliła jak ważną rolę dla unijnego społeczeństwa odgrywa Wspólna Polityka Rolna. – Rolnictwo jest strategicznym obszarem gospodarki i w dużym stopniu gwarantuje niezależność zarówno całej Unii Europejskiej jak i poszczególnych państw członkowskich. Wspólna Polityka Rolna jest zatem sumą rozmaitych instrumentów kształtujących i wspomagających prawidłowe funkcjonowanie łańcucha żywnościowego w krajach unijnych – tłumaczyła wiceminister.
Chociaż warsztaty miały charakter gry, to temat „młodzieżowej” Rady UE ds. Rolnictwa i Rybołówstwa był jak najbardziej poważny i prawdziwy, a dotyczył nowego systemu płatności bezpośrednich. Uczniowie z Zespołu Szkół Centrum Kształcenia Rolniczego w Mokoszynie – Sandomierzu, Leśnej Podlaskiej i Starym Lubiejewie przekonali się, jak trudny jest proces podejmowania decyzji w Brukseli.
Spotkania w ministerstwie były jednym z elementów projektu edukacyjnego zorganizowanego przez Fundację Rolniczej Różnorodności Biologicznej AgriNatura. Celem projektu pod nazwą „Mam swoje zdanie – edukacja dla demokracji w szkołach rolniczych”, jest zmotywowanie młodych ludzi do aktywnego udziału w życiu publicznym oraz dostarczenie im niezbędnej wiedzy z zakresu rolnictwa. Projekt to seria wydarzeń edukacyjnych – szkoleń, warsztatów oraz wyjazdów studyjnych.
Dzięki wizycie w resorcie rolnictwa uczniowie mieli możliwość zdobycia wiedzy o roli i sposobie podejmowania decyzji przez unijne instytucje w zakresie Wspólnej Polityki Rolnej. Po krótkim wykładzie, młodzi ludzie sami przystąpili do stołu negocjacyjnego odgrywając przedstawicieli państw członkowskich. Obrady „młodzieżowej Rady” były obiecujące – jednej z grup udało się wypracować nowe rozwiązanie problemu nierównych stawek płatności bezpośrednich w UE. Mamy nadzieję, że w przyszłości doświadczenia z tych ćwiczeń będą przez młodzież wykorzystane. Niewątpliwie, jest to też sygnał dla „dorosłych” ministrów rolnictwa państw członkowskich, że kompromis w Radzie w tej trudnej sprawie jest możliwy.