| Autor: redakcja1

Będą zmiany w polityce biopaliwowej USA?

Zmiany w amerykańskiej polityce biopaliwowej stają się coraz bardziej realne w rezultacie nacisków dokonywanych ze strony przeciwników krytycznie oceniających zwłaszcza nakładanie obligatoryjnych wymogów zużycia biopaliw w transporcie, zwiększających się z każdym rokiem – tzw. RFS (Renewable Fuel Standard) – informuje FAMMU/FAPA.

Będą zmiany w polityce biopaliwowej USA?
Aktualnie stosowana polityka biopaliwowa ma jednak szerokie grono zwolenników, którzy wskazują na jej zalety, objawiające się przede wszystkim zmniejszoną zależnością Stanów Zjednoczonych od importowanych paliw kopalnych, stworzeniem przemysłu paliw odnawialnych, a co za tym idzie powstaniem wielu nowych miejsc pracy.
 
Głównymi przeciwnikami są przede wszystkim reprezentanci rafinerii i hodowcy, którzy doświadczyli, zwłaszcza w ubiegłym sezonie, negatywnych skutków obowiązywania wymogów RFS. Rafinerie są zobowiązane do wykazania się dowodami o wypełnieniu wymogu dolewania biopaliw do paliw konwencjonalnych. Są one zmuszone do akumulowania tzw. kredytów dla bioetanolu lub numerów identyfikacyjnych RINs (Renewable Identification Numbers) - instrumentów stworzonych przez Agencję Ochrony Środowiska EPA (USA Environmental Protection Agency).
 
Jeżeli więc rafinerie nie były w stanie zmieszać wystarczającej ilości biopaliw z paliwami kopalnymi, tak aby sprostać obligatoryjnym wymaganiom RFS, to wtedy musiały kupić numery identyfikacyjne RINs. Rynek numerów RINs w tym roku znacznie się poszerzył, a ceny odnotowały gigantyczne wzrosty – z kilku centów amerykańskich w styczniu tego roku do nawet 1,5 USD obecnie. Koszty ponoszone przez rafinerie są zatem coraz wyższe.
 
Najwięksi oponenci obecnej polityki biopaliwowej nawołują do całkowitego zniesienia stosowania wymogów RFS. Niektórzy jednak są skłonni do mniej radykalnych rozwiązań i domagają się modyfikacji obecnego programu. Rafinerie wytaczają argument zbliżania się do bariery, tzw. blend wall. Chodzi o to, że wytyczone cele zużycia biopaliw będą wymagały wkrótce większych ilości bioetanolu niż fizycznie jest to możliwe przy dominującej w dalszym ciągu mieszance E-10.
 
Jak do tej pory amerykańska Agencja Ochrony Środowiska EPA, odpowiedzialna za wytyczanie wymogów zużycia biopaliw w transporcie w kolejnych latach, nie podała ostatecznej wysokości celów RFS na 2014 rok. Ma to mieć miejsce do końca okresu letniego.
 
Pojawia się coraz więcej głosów za wprowadzeniem pewnych dostosowań w wysokości wymogów RFS. Nie można więc wykluczyć, że znajdą one niebawem odzwierciedlenie w zmianach dotychczasowej polityki biopaliwowej USA w tym zakresie – zaznacza FAMMU/FAPA na podstawie Reuters i innych źródeł.


Tagi:
źródło: