| Autor: redakcja1

Podwyżki na stacjach paliw zaczynają wyhamowywać

W pierwszej połowie 35. tygodnia 2016 r. na polskich stacjach olej napędowy drożeje 6 gr/l, benzyna 5 gr/l, a autogaz 3 gr/l (od 24 sierpnia). Jak podaje Polska Izba Paliw Płynnych, zmiany w okresie 17-24 sierpnia (33. i 34. tydzień 2016 r.) wynosiły odpowiednio: 10, 8 i 4 gr/l. Tym samym ceny detaliczne ON powróciły do wartości z 1 lipca, Pb95 jest tańsza o 6 gr/l, a LPG droższy o 25 gr/l. Początek września przyniesie jednak zapewne koniec podwyżek autogazu.

Podwyżki na stacjach paliw zaczynają wyhamowywać

Ceny paliw na stacjach benzynowych

Średnie ceny detaliczne paliw 31 sierpnia 2016 r. ukształtowały się na poziomie: 4,23 zł/l olej napędowy; 4,43 zł/l benzyna 95-oktanowa i 1,86 zł/l autogaz. Właściciele diesli tankują więc o 0,14 zł/l taniej niż rok temu; benzyna kosztuje o 0,32 zł/l mniej, a LPG o 0,02 zł/l.
 
Najtańszy olej napędowy mają stacje w woj. lubelskim: 4,16 zł/l (+5 gr/l od 24 sierpnia). Najdroższy zaś opolskie: 4,30 zł/l (+4 gr/l przez ostatnie 7 dni). Największe zmiany to śląskie: +11 gr/l przy średniej 4,17 zł/l.
 
Stacje w woj. śląskie sprzedają najtańszą benzynę: średnia 4,35 zł/l (+11 gr/l – to zarazem największe zmiany tego notowania); a zachodniopomorskie najdroższą: 4,51 zł/l (+3 gr/l).
 
Na terenie woj. śląskiego jest też najtańszy autogaz: 1,82 zł/l (+7 gr/l). Najdroższy to ponownie zachodniopomorskie: 1,95 zł/l (+4 gr/l). Największe zmiany to warmińsko-mazurskie: +6 gr/l przy średniej 1,89 zł/l.

Notowania paliw w hurcie

W polskich rafineriach benzyna tanieje średnio 20 zł/m3, a olej napędowy drożeje 7 zł/m3 (netto w temp.ref.15°C). Od początku sierpnia Pb95 zdrożała jednak średnio ok. 19 gr/l brutto (tj. ok. 5%), a ON aż ok. 26 gr/l brutto (tj. ok. 7%).
 
Jednak warto pamiętać, że na rynkach światowych od początku lipca ceny paliw bardzo mocno rosły. Na referencyjnym dla kontynentu europejskiego rynku ARA cena benzyny zanotowała +16%, a oleju napędowego +20%. Na ARA oba paliwa tanieją ok. 2%.
 
W porównaniu z 12 lutego, czyli tegorocznym „dołkiem cenowym”, kiedy mieliśmy na stacjach najtaniej, benzyna w hurcie paliwowym polskich rafinerii jest droższa 15%, a olej napędowy 20% (olej napędowy do celów grzewczych [ONG] +30%!).
 
W przeliczeniu na liczby bezwzględne oznacza to, że benzyna i olej napędowy kupowane w polskich rafineriach przez operatorów stacji paliw do odsprzedaży detalicznej kierowcom są droższe o 55 gr/l brutto.
 
W wyniku mocnych podwyżek w drugim miesiącu wakacji średnia marża detaliczna stacji na sprzedawanym paliwie ukształtowała się w okresie 01.07-26.08 2016 r. na poziomie 1,8% ceny litra paliwa.
 
Mocno zmniejszyła się w hurcie paliwowym różnica między obu podstawowymi paliwami (tj. Pb95 i ON) – jest to już mniej niż 1,5%. Przypomnijmy, że w sierpniu było to średnio 3%, a w lipcu 2,69%. W okresie 13.04-10.08.2016 różnica między ON a Pb95 skurczyła się z 12,12% do 1,42% (tj. obecnie diesel jest w hurcie tańszy od benzyny jedynie 5 gr/l, podczas gdy w kwietniu było to nawet 51 gr/l), co może sugerować, że wkrótce paliwo do silników wysokoprężnych (podstawowe paliwo europejskiej gospodarki) ponownie stanie się droższe od tego do silników o zapłonie iskrowym (używanego jedynie przez kierowców indywidualnych).
 


Tagi:
źródło: