Monitor fraz

Zapamiętaj mnie    Przypomnij hasło

Partner portalu




Wyższa opłata paliwowa wspomoże Fundusz Kolejowy?

Dodano:

pomniejsz czcionkę powiększ czcionkę


Nawet miliard złotych rocznie ma trafiać z opłaty paliwowej do Funduszu Kolejowego....

Nawet miliard złotych rocznie ma trafiać z opłaty paliwowej do Funduszu Kolejowego. Propozycją resortu finansów zajmie się dziś Rada Ministrów. Dzięki zmianom rząd chce zapewnić wkład własny na współfinansowane przez Unię inwestycje kolejowe. Zwiększenie opłaty paliwowej ma być skompensowane obniżką akcyzy, ale to może nie powstrzymać podwyżek cen paliw na stacjach.


Zapisz się do bezpłatnego newslettera Gospodarz.pl i otrzymuj najważniejsze wiadomości raz w tygodniu na e-mail!

Akceptuję regulamin portalu






Fundusz Kolejowy, który jest takim młodszym bratem Krajowego Funduszu Drogowego, nie dysponował do tej pory znaczącymi środkami, które by wystarczały na pokrycie w całości zwiększonych potrzeb w zakresie wkładu własnego – tłumaczy w rozmowie z Newseria Biznes Bogusław Kowalski, ekspert Zespołu Doradców Gospodarczych TOR. – W jakimś stopniu problemy z wydatkowaniem pieniędzy na kolej w tej perspektywie też były związane z tym, że nie było właściwego finansowania ze środków krajowych.

Rząd planuje, że wydatki z Funduszu Kolejowego w latach 2014-2019 sięgną 4,5 mld zł. By zapewnić dopływ środków do funduszu, resort finansów zaproponował zwiększenie opłaty paliwowej. Jest ona zawarta w cenie paliwa i obecnie wynosi ok. 10 gr za litr benzyny, ok. 26,5 gr za litr oleju napędowego i ok. 13,5 gr za kilogram autogazu. Projekt zakłada podwyżkę o 0,025 zł (2,5 grosza) za litr lub kilogram w latach 2014-2019.


Równocześnie o równowartość podwyżki opłaty paliwowej miałaby zostać zmniejszona akcyza. Dzięki temu ceny paliw mają utrzymać się na obecnym poziomie. Kowalski zaznacza jednak, że nie jest przesądzone, czy tak się stanie.

To jest założenie teoretyczne, a w praktyce może to wyglądać trochę inaczej. Zmiana w strukturze kosztów paliwa zawsze jest okazją do tego, aby dostawcy paliw i sprzedawcy skorzystali z tego i cenę podnieśli – podkreśla Kowalski. – Ogólnie możemy oceniać tę propozycję pozytywnie. Natomiast rzeczywiście, trochę niepokoi sytuacja, chcący lub niechcący, generowania konfliktu między koleją a kierowcami.

Kowalski przypomina, że do tej pory to inwestycje drogowe były traktowane priorytetowo przez polski rząd. Jednak z uwagi na nacisk Komisji Europejskiej w perspektywie budżetowej 2014-2020, już trzeciej od wstąpienia Polski do UE, w najbliższych latach więcej pieniędzy ma być przeznaczonych na kolej. Kowalski przypomina, że do 2020 r. może to być nawet 10 mld euro.

Czytaj dalej na następnej stronie...


1 2

Google+


źródło:





Skomentuj

Czy artykuł był pomocny? +0 pkt. razem głosów: 0




2014-05-31 07:16:08, napisał: Gość

Chyba śnię, ja mam dopłacać do firmy retro na skraju bankructwa, to czemu kolej nie dopłaca do autostrad, bo kolej to gniazdo komuny, powinna być sprzedana i sprywatyzowana.



Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Gospodarz.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Dodając komentarz akceptujesz regulamin serwisu.


  • Sprzedawali wodę zamiast oleju napędowego
  • Sprzedawali wodę zamiast oleju napędowego

    Policjanci z Zamościa zatrzymali oszustów, którzy zamiast oleju napędowego sprzedawali wodę. Na chwile obecną zostało ustalonych 13 pokrzywdzonych, którzy przez działalność nieuczciwych...
  • Na polskich stacjach drożeje benzyna
  • Na polskich stacjach drożeje benzyna

    Średnie ceny detaliczne paliw na polskich stacjach 24 listopada 2017 r. ukształtowały się na poziomie: 4,69 zł/l Pb95 (Pb98 4,98 zł/l); 4,56 zł/l ON (4,84 zł/l ON+) i 2,15 zł/l LPG.
  • Nie będzie wyższego zwrotu akcyzy
  • Nie będzie wyższego zwrotu akcyzy

    Na 2018 r. nie jest możliwe zwiększenie stawki zwrotu na 1 litr oleju napędowego do kwoty 1,08 zł na 1 litr oleju napędowego oraz zwiększenie limitu oleju napędowego na 1 ha użytków rolnych, do...
  • CBŚP przy współpracy KAS uderzyło z ogromną siłą w rynek nielegalnego obrotu paliwami
  • CBŚP przy współpracy KAS uderzyło z ogromną siłą w rynek nielegalnego obrotu paliwami

    Ponad 300 policjantów CBŚP i funkcjonariuszy KAS wzięło udział w akcji skierowanej wobec podejrzanych o przekształcanie parametrów oleju smarowego i opałowego oraz wprowadzanie go do obrotu jako...
  • Wzrostów cen paliw ciąg dalszy
  • Wzrostów cen paliw ciąg dalszy

    Średnie ceny detaliczne paliw na polskich stacjach 13 kwietnia 2018 r. ukształtowały się na poziomie: ON 4,65 zł/l; Pb95 4,74 zł/l i LPG 2,05 zł/l.




Agencja Marketingowa Wizerunek Spółka z o.o.
Plac Berwińskiego 5, 66-120 Kargowa, NIP 596-172-58-30, REGON 080420978
TEL. +48 506 650 670, FAX (68)422-11-64, TEL. (68)422-11-63
© 2010-2014r. Wszelkie prawa zastrzeżone Gospodarz.pl