Kategorie
Zobacz również tu
-
5 tys. zł do buhaja
2025-06-11 -
Ocena wielkości strat w uprawach ozimych
2025-06-11 -
Rynek zbóż w Polsce (25.05.2025)
2025-06-11
Poznaj produkty
-
Poidło PPZ
2014-01-10 -
Silosy spedycyjne
2021-11-23 -
Pług zagonowy zawieszany ÖVERUM CT-F
2013-03-21 -
Ładowarki STRIEGEL model 500DY/A
2014-07-14
Rolniczy handel detaliczny. Drakońskie kary dla rolników za nieprzestrzeganie przepisów weterynaryjnych
W projekcie rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi w sprawie wysokości kar pieniężnych za naruszenia przepisów o produktach pochodzenia zwierzęcego na postawie art. 26 ust 2 ustawy o produktach pochodzenia zwierzęcego (Dz. U. z 2014, poz. 1577, z późn. zm.) został przewidziany tzw. „widełkowy zakres kar”.

W ocenie Krajowej Rady Izb Rolniczych przyjęte rozwiązanie budzi szereg wątpliwości. W szczególności kontrowersje może budzić pozostawienie podmiotom nakładającym kary zbyt dużej swobody i dowolności przy ustalaniu wysokości kary. Brak ujęcia w rozporządzeniu przesłanek, jakimi powinien kierować się organ administracji państwowej przy wymierzaniu kary przy jednoczesnym wprowadzeniu zakresu kar „od…do…” sprawia, że prawo będzie stosowane niejednolicie w przypadku identycznych stanów faktycznych. Jednocześnie ukarany podmiot będzie miał wyjątkowe trudności we wniesieniu merytorycznego odwołania od nałożonej kary, jeśli nie będzie zgadzał się z jej wysokością, gdyż niewiadome są przesłanki, jakimi należy kierować się przy ustalaniu wielkości kary pieniężnej.
W związku z powyższym, samorząd rolniczy postuluje o wprowadzenie jednolitej wysokości kar za dane naruszenie, co maksymalnie ograniczy możliwość dowolnego ustalania wysokości kar pieniężnych przez urzędników państwowych, lub zawarcie w rozporządzeniu kryteriów, jakimi powinien kierować się Organ przy ustalaniu wysokości nakładanej kary pieniężnej w ramach ustalonego zakresu wysokości kary.
W przekonaniu KRIR proponowany projekt wysokości kar nie spełnia w pełni derogacji art. 26. ust 2 ustawy mówiącym o tym, iż wysokość kar i ich zróżnicowanie powinno uwzględniać nie tylko rodzaj naruszeń, ale również społeczną szkodliwości czynu i stopnia zagrożenia dla bezpieczeństwa produktów pochodzenia zwierzęcego i żywności. Wysokość kar powinna być w głównej mierze uzależniona od skali i wielkości produkcji.
Proponowana wysokość kar w wielu przypadkach jest nadmierna i nieadekwatna do wagi naruszeń przepisów i może zniechęcić rolników do prowadzenia rolniczego handlu detalicznego, sprzedaży bezpośredniej czy MLO, a w przypadku ich zastosowania może doprowadzić do bankructwa szczególnie małych gospodarstw.
Dla przykładu określone kary w § 1, projektu:
- pkt. 37. kara od 200-15000 zł, za niespełnianie wymogów weterynaryjnych przy produkcji zwierzęcej przeznaczonej do sprzedaży bezpośredniej,
- pkt. 44. 1000-5000 zł kara za wprowadzenie na rynek mięsa pochodzącego z produkcji na użytek własny,
- pkt. 45. kara 100-2000 zł przy niespełnianiu wymagań weterynaryjnych przy produkcji mięsa na użytek własny,
przewyższają w znacznym stopniu wartość produkcji.
KRIR oczekuje na zmianę zasad określania kar i ich wysokości w projekcie rozporządzenia jak również liczy na zorganizowanie przez Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi spotkania uzgodnieniowego w tej sprawie.
