Eksport produktów mlecznych

Według wstępnych danych Ministerstwa Finansów w okresie styczeń–luty 2023 r. wartość eksportu produktów mlecznych z Polski wyniosła 564 mln EUR i była wyższa o 13% niż w analogicznym okresie 2022 r. Jednocześnie na import tego asortymentu wydatkowano 238 mln EUR, czyli więcej o 4% niż w okresie styczeń–luty 2022 r.

Eksport produktów mlecznych
Dodatnie saldo obrotów handlowych artykułami mleczarskimi w okresie dwóch pierwszych miesięcy 2023 r. ukształtowało się na poziomie 326 mln EUR, a więc wyższym o 21% niż w okresie styczeń–luty 2022 r.

Sprzedaż produktów mlecznych do krajów Unii Europejskiej osiągnęła poziom większy o 6% do 382 mln EUR i odpowiadała za 68% wpływów uzyskanych z wywozu tego asortymentu ogółem.

Najważniejszymi odbiorcami produktów mlecznych na rynku unijnym były: Niemcy z 18% wartości i 101 mln EUR, Czechy z 7% i 41 mln EUR, Niderlandy z 6% i 36 mln EUR, Włochy z 5% i 29 mln EUR oraz Rumunia z 4% i 24 mln EUR. Udział krajów pozaunijnych w wysyłce produktów mlecznych wyniósł 32%.

Przychody uzyskane z eksportu wyniosły 182 mln EUR i były wyższe o 33% niż w okresie styczeń–luty 2022 r. Największy udział w polskim wywozie spośród krajów pozaunijnych miały Algieria i Wielka Brytania - po 5% wartości wysyłki i po 26 mln EUR, Ukraina – 3% i 16 mln EUR, Chiny - 3% i 15 mln EUR, a także Arabia Saudyjska - 2% i 12 mln EUR.


Tagi:
źródło: