Handel zagraniczny produktami mlecznymi

W pierwszych siedmiu miesiącach 2020 r. przychody z eksportu produktów mlecznych uzyskane przez krajową branżę mleczarską kształtowały się w granicy większej niż rok wcześniej.

Handel zagraniczny produktami mlecznymi
Jak wynika ze wstępnych danych Ministerstwa Finansów w okresie styczeń–lipiec 2020 r. wartość wywozu produktów mlecznych z Polski wyniosła 1,4 mld EUR - 6,28 mld zł i była wyższa o 1% niż przed rokiem. Jednocześnie na import tego asortymentu wydatkowano 0,6 mld EUR - 2,75 mld zł, czyli o 1% mniej. Dodatnie saldo obrotów handlowych artykułami mleczarskimi w czasie siedmiu miesięcy 2020 r. ukształtowało się na poziomie 0,8 mld EUR - 3,53 mld zł, a zatem więcej o 3% niż przed rokiem. Produkty mleczne z Polski tradycyjnie dostarczane były głównie do UE.
 
W okresie siedmiu miesięcy 2020 r. udział tych krajów w wartości wysyłki wyniósł 66%. Wpływy otrzymane z dostaw do UE zmniejszyły się o 11% do 946 mln EUR. Głównymi importerami produktów mlecznych były: Niemcy z 18% wartości i 258 mln EUR, Czechy z 6% i 89 mln EUR, Wielka Brytania i Niderlandy - po 5% i po 69 mln EUR. Udział wywozu artykułów mleczarskich do krajów WNP od 2014 r., a więc od momentu wprowadzenia embarga przez Rosję jest nieznaczny i w czasie siedmiu miesięcy 2020 r. wyniósł 6%. Jednak całkowita wartość wywiezionych produktów do tego ugrupowania była 3,3-krotnie wyższa niż w 2019 r. i wyniosła 86 mln EUR.
 
Udział krajów nienależących do UE i WNP w eksporcie produktów mlecznych wyniósł 28% i był o 5 pp. większy od notowanego rok wcześniej. Największy udział w wysyłce miała Algieria i Chiny - po 5% wartości i odpowiednio 71 mln EUR i 66 mln EUR, a także Arabia Saudyjska - 2% i 33 mln EUR.


Tagi:
źródło: