Handel zagraniczny produktami mlecznymi

W czasie ośmiu miesięcy 2020 r. przychody z eksportu produktów mlecznych otrzymane przez krajową branżę mleczarską kształtowały się na poziomie wyższym niż rok wcześniej.

Handel zagraniczny produktami mlecznymi
Według wstępnych danych Ministerstwa Finansów w okresie styczeń–sierpień 2020 r. wartość wywozu produktów mlecznych z Polski wyniosła 7,13 mld zł i była wyższa o 1% niż przed rokiem. Jednocześnie na przywóz tego asortymentu wydatkowano 3,17 mld zł, czyli mniej o 0,4%.
 
Dodatnie saldo obrotów handlowych artykułami mleczarskimi w okresie ośmiu miesięcy 2020 r. ukształtowało się w granicy 3,96 mld zł, a zatem o 1,5% wyższej niż przed rokiem. Produkty mleczne z Polski tradycyjnie eksportowane były głównie do UE. W okresie ośmiu miesięcy 2020 r. udział tych krajów w wartości wywozu wyniósł 67%. Wpływy uzyskane z dostaw do UE zmniejszyły się o 10% do 1,1 mld EUR.
 
Głównymi odbiorcami produktów mlecznych były: Niemcy z 18% wartości i 298 mln EUR, Czechy z 6% i 102 mln EUR, Niderlandy i Wielka Brytania - po 5% i odpowiednio 81 mln EUR i 80 mln EUR. Udział wysyłki artykułów mleczarskich do krajów WNP od 2014 r., a więc od momentu wprowadzenia embarga przez Rosję jest nieznaczny i w czasie ośmiu miesięcy 2020 r. wyniósł 6%. Jednak całkowita wartość wyeksportowanych produktów do WNP była blisko 3-krotnie wyższa niż w 2019 r. i wyniosła 96 mln EUR.
 
Udział krajów nienależących do UE i WNP w wywozie produktów mlecznych wyniósł 27% względem 23% rok wcześniej. Największy udział w eksporcie miały Chiny i Algieria - po 5% wartości wysyłki, czyli odpowiednio 75 mln EUR i 73 mln EUR, a także Arabia Saudyjska z 2% i 37,5 mln EUR.


Tagi:
źródło: