Na rynku napojów mlecznych odnotowano spadek produkcji jogurtów

Łączna produkcja napojów mlecznych w Polsce wyniosła 484,5 mln l i jednocześnie była o 0,1% mniejsza w skali roku. W pierwszych ośmiu miesiącach 2016 r. produkcja jogurtów w Polsce w zakładach zatrudniających co najmniej 50 osób w odniesieniu do analogicznego okresu sprzed roku obniżyła się o 5,1% do 265 mln l, przy czym pozostałych napojów mlecznych zwyżkowała o 6,7% do 218,6 mln l.

Na rynku napojów mlecznych odnotowano spadek produkcji jogurtów

Produkcja napojów mlecznych

Obserwowane kierunki zmian w produkcji napojów mlecznych w br. są kontynuacją trendów z ostatnich kilku lat. Od 2010 do 2015 r. produkcja jogurtów w zakładach zatrudniających co najmniej 10 osób zmniejszyła się o 15,3% do 428,6 mln l, a pozostałych napojów mlecznych (maślanki, mleka zsiadłego, kefirów itp.) wzrosła o 33,2% do 288,7 mln l. Łącznie w 2015 r. w Polsce wytworzono 717,3 mln l napojów mlecznych, tj. o 0,7% mniej niż w 2010 r. Oznacza to, że udział jogurtów w ogólnej produkcji napojów mlecznych obniżył się z 71% w 2010 r. do 60% w 2015 r. Zjawiska te wynikają zarówno ze zmian w handlu zagranicznym, jak i spadku spożycia jogurtów na rynku krajowym przy wzroście popularności napojów.

 

Według danych Eurostat, w latach 2011-2015 eksport jogurtów z Polski obniżył się o 12% do 45,3 tys. t, a pozostałych napojów mlecznych spadł o 25% do 55,9 tys. t. Zatem w 2015 r. z Polski sprzedano o 1/5 mniej napojów mlecznych niż w 2010 r. Zwiększył się natomiast import, w przypadku jogurtów o 44% do 21,6 tys. t, a pozostałych napojów o 9% do 17,2 tys. t. Polska pozostaje więc eksporterem netto napojów mlecznych ale saldo wymiany pogorszyło się w latach 2011-2015 o 35%.

 

Spadek produkcji jogurtów wynika nie tylko z mniejszego ich eksportu na rynki zagraniczne, ale również z mniejszego spożycia w gospodarstwach domowych. Wg danych budżetów gospodarstw domowych GUS, w latach 2011-2015 przeciętnie miesięczne spożycie jogurtów w gospodarstwach domowych w przeliczeniu na jedną osobę zmalało o 7,4% do 0,50 litra. Mimo, że badanie prowadzone przez GUS nie obejmują konsumpcji pozostałych napojów mlecznych, to na podstawie 10-proc. wzrostu wydatków na te produkty w latach 2014-2015 należy przypuszczać, że popyt na nie wzrósł, tym bardziej, że ceny tych produktów wzrosły przeciętnie o 3,1%.

 

Szacunki analityków Banku BGŻ BNP Paribas, wskazują, że w ujęciu bilansowym bez uwzględnienia zapasów w Polsce w latach 2011-2015 całkowite spożycie napojów mlecznych wzrosło ok. 5%, przy czym spożycie jogurtów spadło o ok. 14%, a pozostałych napojów mlecznych wzrosło o ponad 60%.

 

W 2016 r. obserwujemy dalszy spadek eksportu napojów mlecznych. Wg danych MF (za Sparks) w pierwszych ośmiu miesiącach 2016 r. wolumen eksportu jogurtów obniżył się o 20,1% (r/r) do 24,5 tys. t, przede wszystkim ze względu na niższą sprzedaż do Finlandii (o 78%) i Niemiec (o 62%). Zmniejszyła się również - o 11,4% do 37,8 tys. t - sprzedaż zagraniczna pozostałych napojów mlecznych. Spadł przede wszystkim eksport tych produktów na Węgry (o 34%). Należy jednak zwrócić uwagę, że eksport pozostałych napojów fermentowanych do Niemiec wzrósł o 41% do 4,9 tys. t.  



Tagi:
źródło: