Zmniejszył się eksport produktów pierwotnego przetwórstwa zbóż

Po kilku latach systematycznych wzrostów, w I połowie 2018 roku eksport produktów pierwotnego przetwórstwa zbóż odznaczał się trendem zniżkowym, stabilny był z kolei w przypadku pieczywa i makaronów.

Zmniejszył się eksport produktów pierwotnego przetwórstwa zbóż
Jak wynika z danych Eurostatu, w omawianym okresie sprzedaż zagraniczna mąki (CN 1101 – mąka pszenna i 1102 – mąki ze zbóż innych niż pszenna) wyniosła 61 tys. t i była niższa niż rok wcześniej o 20%. Przedmiotem handlu, podobnie jak w przypadku zbóż, była głównie mąka pszenna - 47 tys. t, a jej największym odbiorcą pozostały kraje UE-28 - 97% wolumenu eksportu. Przy czym w tym roku na prowadzenie, jako rynek zbytu, wyszły Niemcy z 33% udziałem. Na drugim miejscu znalazła się Litwa z 25% udziałem w eksporcie, gdzie wysyłka w obrębie roku zmniejszyła się o 44%. Rynki pozaunijne mają w tym roku marginalne znaczenie – większą sprzedaż odnotowano jedynie dla Kataru - 619 t oraz Stanów Zjednoczonych - 516 t.
 
W przeciwieństwie do mąki, lekkie trendy zwyżkowe utrzymały się z kolei w przypadku eksportu makaronów (CN 1902). W I połowie br. ich eksport wyniósł 20 tys. t, a więc o 4% więcej niż rok wcześniej. Produkt ten także sprzedawany jest głównie w krajach UE - 68% kontyngentu eksportu, ale notuje się postępującą dywersyfikację rynków zbytu. Udział krajów pozaunijnych w omawianym okresie wzrósł do 32% względem 30% rok wcześniej i 25% w 2016 r. Kraje UE-28 w pierwszym półroczu 2018 r. nabyły w Polsce 13,8 tys. t makaronów, co oznacza zwyżkę o 2% w relacji rocznej. W tym samym czasie kraje pozaunijne zwiększyły zakup tego produktu o 10% do 6,3 tys. t.
 
Jak wskazuje Marta Skrzypczyk, dyrektor biura analiz makroekonomicznych sektora agro, BGŻ BNP Paribas, największym importerem makaronu, podobnie jak rok wcześniej, była Ukraina, z 14% udziałem w wolumenie wywozie. Zakupiła ich jednak sporo mniej niż w analogicznym okresie 2017 r. - w sumie 27,5 tys. t. Na drugiej pozycji utrzymała się Wielka Brytania - 13% udział, a dalej Niemcy - 9%. Na mapie odbiorców pojawiło się Peru z 111 t, a 2-krotny wzrost wywozu zaobserwowano z kolei w przypadku Kazachstanu i Mołdawii.
 
Niewątpliwie najważniejszą kategorią w eksporcie produktów zbożowych są wyroby piekarnicze (CN 1905) – chleb, bułki, pieczywo cukiernicze, ciasta i ciastka. W ujęciu wartościowym ich dostawa na rynki zagraniczne jest ponad 20-krotnie większa niż makaronów i 30-krotnie względem mąki. W I półroczu 2018 r. przekroczyła ona 277 tys. t i była podobna do notowanej w 2017 r. Zdecydowana zwyżka nastąpił w przypadku eksportu na rynki pozaunijne – o 20% do 38,4 tys. t.
 


Tagi:
źródło: