| Autor: redakcja1

Wśród importowanych owoców dominują cytrusy i banany

Import owoców świeżych w okresie pierwszych sześciu miesięcy 2015 r. zmniejszył się z 678,9 tys. ton do 632,4 tys. Ton, tj. zniżka wolumenu zakupów o 46 tys. ton. W tym czasie mniej kosztowały sprowadzone owoce o 7 mln EUR do 560,2 mln EUR - podaje FAMMU/FAPA.

Wśród importowanych owoców dominują cytrusy i banany

Import owoców do Polski

W analizowanym okresie od stycznia do końca czerwca 2015 r. prawie 56% w sumie przywiezionych do Polski owoców pochodziło z państw unijnych. Łącznie zaimportowano z tego kierunku 355,5 tys. ton względem 383 tys. ton rok wcześniej, a więc to zniżka o 8%. Wartość omawianego importu wyniosła 293,7 mln EUR względem 309,8 mln EUR przed rokiem.
 
Z państw UE-15 zakupiono aż 351,3 tys. ton owoców. Jak co roku kraje unijne dostarczyły do Polski głównie owoce cytrusowe, których było 219 tys. ton. Największym dostawcą unijnym na polski rynek owoców świeżych jest od lat Hiszpania z 209 tys. ton oraz Niemcy z 47,2 tys. ton i z 38 tys. ton Włosi.
 
Pozostałe owoce sprowadziliśmy przede wszystkim z państw trzecich z największą tu grupą produktową jaką są banany. Łącznie przywóz w odniesieniu do roku poprzedniego zmalał do 252,7 tys. ton wobec 266,3 tys. ton. Import z tego kierunku stanowił tym samym 40% udział w całkowitym wwozie owoców do Polski. Wartość tych zakupów oceniono na 235,6 mln EUR względem 228 mln EUR.
 
W tej grupie dostawców głównym produktem są przede wszystkim są banany, których w 2015 roku zakupiono z państw trzecich 176,6 tys. ton, a pozostałe ilości sprowadzonych z tego kierunku produktów stanowiły między innymi owoce cytrusowe - 19 tys. ton oraz winogrona – 21,7 tys. ton. W pierwszej połowie minionego roku sporo owoców przywieziono z Turcji – 19 tys. ton, z czego ponad 12 tys. ton stanowiły cytrusy.
 
Najważniejszą pozycją importową w odniesieniu do świeżych owoców w analizowanym czasie były jak zawsze owoce cytrusowe i banany, w pierwszych sześciu miesiącach były to zakupy w granicy – 433,7 tys. ton, co dało 69% łącznych zakupów.



Tagi:
źródło: