| Autor: mikolaj

Badania słuchu dzieci z terenów wiejskich

We wrześniu ruszy kolejny program badań słuchu 140 tysięcy dzieci z terenów wiejskich. Akcję sfinansuje Fundusz Składkowy KRUS.

Badania słuchu dzieci z terenów wiejskich

Badania słuchu dzieci z terenów wiejskich

– Warto dbać o zdrowie dzieci. Te wydatki na profilaktykę to inwestycje, dzięki, którym potem będziemy mogli wydawać mniej na służbę zdrowia, a najmłodszym zapewnimy większy komfort życia – powiedział podczas dzisiejszej konferencji prasowej minister rolnictwa i rozwoju wsi Marek Sawicki.

- Polskie rolnictwo jest na tle rolnictwa unijnego stosunkowo młode. 1/3 gospodarzy nie ukończyła jeszcze 40 roku życia. To nas cieszy i tym się chwalimy. Chcemy też utrzymać taką sytuację jak najdłużej i stąd nasze wysiłki, aby dbać w szczególny sposób o zdrowie dzieci z terenów wiejskich. Badania przesiewowe to szansa na wychwycenie kłopotów oraz możliwość na szybką reakcję lekarzy. Tak naprawdę te pieniądze to inwestycje w zdrowie, które obniżą potem wydatki państwa –
powiedział minister rolnictwa Marek Sawicki.

Program badań przesiewowych przeprowadzi Instytut Fizjologii i Patologii Słuchu (IFiPS) w Kajetanach pod Warszawą. W poprzednich latach (2008, 2010, 2011) podobnymi badaniami objęto 350 tysięcy dzieci z terenów wiejskich.  Teraz będzie to kolejnych 140 tysięcy uczniów. – Wielu dzieciom można skutecznie pomóc, ale im wcześniej się wykryje nieprawidłowości słuchu, tym lepiej dla nich – powiedział prof. Henryk Skarżyński dyrektor IFiPS.


Z danych IFiPS wynika, że skala zaburzeń słuchu znacznie wzrasta wraz z wiekiem. W okresie noworodkowym problem wrodzonych zaburzeń słu­chu dotyczy od 1 do 2 dzieci na 1000 urodzeń; w wieku szkolnym zaburzenia słuchu dotyczą już co 5–6 dziecka, natomiast u osób starszych nawet ponad 50%.

Minister rolnictwa zapowiedział, że resort zamierza wkrótce rozszerzyć badania profilaktyczne wśród mieszkańców wsi, wykraczając poza badania słuchu. - Chcemy poprawić stan zdrowia oraz jakość życia tej społeczności - podkreślił.



Tagi:
źródło: