Monitor fraz

Zapamiętaj mnie    Przypomnij hasło

Partner portalu




Rośnie wymiana handlowa z Koreą Południową

Dodano:

pomniejsz czcionkę powiększ czcionkę


W ciągu 11 miesięcy minionego roku wartość eksportu produktów rolno-spożywczych do Korei...

W ciągu 11 miesięcy minionego roku wartość eksportu produktów rolno-spożywczych do Korei Południowej zwiększyła się o połowę, jednak na tle innych rynków wymiana handlowa jest jednak relatywnie niewielka.


Zapisz się do bezpłatnego newslettera Gospodarz.pl i otrzymuj najważniejsze wiadomości raz w tygodniu na e-mail!

Akceptuję regulamin portalu






 Wymiana handlowa między Polską a Republiką Korei jest śladowa, chociaż w 2017 roku odnotowaliśmy bardzo duży wzrost eksportu i importu. Eksport wzrósł prawie o 50 proc., natomiast wynosi tylko około 50 milionów euro, czyli 1 proc. całego naszego eksportu poza rynki unijne. Znaczenie Korei w naszym eksporcie jest jednak niewielkie – ocenia Marta Skrzypczyk, dyrektor ds. rynków rolnych w BGŻ BNP Paribas.
 
Po pierwszych 11 miesiącach 2017 roku wartość wywozu produktów rolno-spożywczych z Polski do Korei wyniosła 53,1 mln euro, co oznacza ponad 53-proc. wzrost w skali roku. Polska dostarcza głównie skrobię - 10,4 mln euro, suszone owoce - 7,3 mln euro, sery i twarogi - 6 mln euro. Blisko 3 mln euro wyniosła sprzedaż piwa.
 
– W Korei także konsumuje się piwo, ale znacznie mniej niż w Polsce. W naszym kraju to prawie 100 litrów rocznie na mieszkańca, w Korei zaś ok. 40 litrów rocznie – wskazuje Marta Skrzypczyk.
 
Jeszcze szybciej od eksportu zwiększał się import, bo o 71 proc. Całkowita wartość sięgnęła jednak 12 mln euro. Polacy kupują przede wszystkim napoje bezalkoholowe - 6 mln euro oraz esencje i koncentraty z kawy, herbaty lub maté - 4,6 mln euro.
 
– To, że wymiana handlowa jest niewielka, wynika z tego, że dieta Polaków i Koreańczyków bardzo mocno się różni. Jest to zgodne z naszym stereotypowym wyobrażeniem o tym, co się je w Azji i Europie. Dieta przeciętnego Polaka składa się z produktów zbożowych, nabiału i mięsa, natomiast Koreańczyka – z warzyw, ryżu i owoców morza – mówi Skrzypczyk.
 
Koreańczyk spożywa każdego roku 206 kg warzyw, podczas gdy Polak niemal dwukrotnie mniej - 108 kg. W przypadku owoców różnica wynosi tylko 10 proc. na korzyść Korei Południowej – 67 do 60 kg rocznie. Polacy spożywają za to zdecydowanie więcej mleka i produktów mleczarskich. W Korei to 29 kg na mieszkańca, a więc o 86 proc. mniej niż w naszym kraju. Polacy nie wyobrażają sobie życia bez produktów zbożowych, zwłaszcza pszenicy. Średnio co roku spożywają 109 kg zbóż, przy 50 kg w Korei. Ci z kolei wybierają ryż, w Polsce zaś je się go w znikomych ilościach, tj. odpowiednio 85 kg i 1 kg.
 
– Koreańczycy i Polacy jedzą mięso. My jemy znacznie więcej wieprzowiny. Koreańczycy z kolei znacznie więcej wołowiny, około 15 kg roczni. U nas to około 2 kg rocznie – wymienia ekspertka BGŻ BNP Paribas.
 
Polacy najczęściej wybierają wieprzowinę - 46 kg przy 33 kg w Korei i drób - 27 do 16 kg. Stosunkowo niska popularność wołowiny w Polsce może wynikać z jej wysokiej ceny. W Korei, gdzie społeczeństwo jest znacznie bogatsze, czerwone mięso je się zdecydowanie częściej, podobnie jak ryby i owoce morza - 53 kg, a więc 5-krotnie więcej niż w Polsce).
 
– Według danych Banku Światowego PKB per capita w 2016 roku wynosiło w Korei 27,5 tys. dolarów, natomiast w Polsce jest o ponad połowę niższe. Możliwości zakupów Koreańczyków są więc dużo większe – przekonuje Marta Skrzypczyk.

Google+


źródło:





Nie ma żadnych komentarzy! Możesz być pierwszą osobą, która skomentuje tę wiadomość.
Jeśli nie masz jeszcze konta zarejestruj się i bierz aktywny udział w życiu serwisu.
Skomentuj

Czy artykuł był pomocny? +0 pkt. razem głosów: 0





Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Gospodarz.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Dodając komentarz akceptujesz regulamin serwisu.


  • Sytuacja na rynku cebuli
  • Sytuacja na rynku cebuli

    Z informacji podanych przez AMI wynika, że unijne zbiory cebuli w sezonie 2017/2018 wyniosły 6 mln t. W odniesieniu do sezonu poprzedniego, gdy odnotowano wysoką produkcję, zmniejszyły się o 1%....
  • Ceny jabłek w UE znacznie wyższe niż przed rokiem
  • Ceny jabłek w UE znacznie wyższe niż przed rokiem

    Jak wynika z danych Komisji Europejskiej, w Unii Europejskiej od początku sezonu 2017/2018 utrzymują się wysokie ceny jabłek.
  • Spadek eksportu mięsa indyczego z Polski
  • Spadek eksportu mięsa indyczego z Polski

    Z szacunków Banku BGŻ BNP Paribas wynika, że kontyngent eksportu mięsa i podrobów drobiowych łącznie w 2017 r. wzrósł o 10%, jednak w przypadku mięsa indyczego, które jest częścią...
  • Zimowa herbatka z leśnych skarbów
  • Zimowa herbatka z leśnych skarbów

    Ognisko rozpalone w wyznaczonych do tego miejscu w lesie jest najlepszym zwieńczeniem każdego zimowego spaceru. Nic tak dobrze nie smakuje jak własnoręcznie upieczona kiełbaska. A co do picia? Las,...
  • play IV Kongres Rolnictwa RP
  • IV Kongres Rolnictwa RP

    Podczas IV Kongresu Rolnictwa RP w głównej mierze skupiono się na Afrykańskim Pomorze Świń (ASF), gospodarce łowieckiej, zagrażających czynnikach i problemach z jakimi boryka się branża...




Agencja Marketingowa Wizerunek Spółka z o.o.
Plac Berwińskiego 5, 66-120 Kargowa, NIP 596-172-58-30, REGON 080420978
TEL. +48 506 650 670, FAX (68)422-11-64, TEL. (68)422-11-63
© 2010-2014r. Wszelkie prawa zastrzeżone Gospodarz.pl