| Autor: redakcja1

Struktura towarowa polskiego eksportu

W strukturze towarowej polskiego eksportu produktów rolno-spożywczych istotną pozycję zajmuje żywiec, mięso i jego przetwory.

Struktura towarowa polskiego eksportu
W 2019 r. wysłano 1,4 mln ton mięsa czerwonego wraz z przetworami względem 1,5 mln ton w 2018 r., uzyskując 3,8 mld EUR, czyli o 6% mniej niż rok wcześniej. Eksport mięsa drobiowego wraz z podrobami wzrósł o 10% do 1,5 mln ton, a jego wartość osiągnęła poziom 2,6 mld EUR, czyli wyższy o 9% niż w roku 2018. Zwyżkę wartości wysyłki zaobserwowano również w przypadku tytoniu i wyrobów tytoniowych – o 9% do 3,7 mld EUR, przetworów zbożowo-mącznych – o 8% do 2,9 mld EUR, produktów mlecznych – o 2% do 2,3 mld EUR oraz ryb i przetworów – o 5% do 2,2 mld EUR. Większa była również wartość eksportu m.in.: wyrobów cukierniczych – o 9% do 2 mld EUR, warzyw razem z przetworami – o 6% do 1,8 mld EUR, a także produktów paszowych łącznie z makuchami – o 14% do 1,4 mld EUR, owoców wraz z przetworami – o 1% do 1,4 mld EUR oraz kawy, herbaty i kakao – o 12% do 0,8 mld EUR.
 
Produkty rolno-spożywcze są eksportowane z Polski głównie na rynek unijny. W 2019 r. dostawy do krajów UE wygenerowały 25,6 mld EUR, co stanowiło 81% przychodów otrzymanych z eksportu towarów rolno-spożywczych. Najważniejszym partnerem handlowym Polski pozostały Niemcy. Dostawy do tego kraju wyniosły 7,6 mld EUR i były wyższe o 5% niż w 2018 r. Liczącymi się odbiorcami polskich artykułów rolno-spożywczych były również: Wielka Brytania z 2,8 mld EUR, Niderlandy z 2 mld EUR, Włochy i Francja - po 1,7 mld EUR oraz Czechy z 1,5 mld EUR.
 
Z Polski do krajów pozaunijnych w 2019 r. wysłano produkty rolno-spożywcze o wartości 5,9 mld EUR w odniesieniu do 5,2 mld EUR rok wcześniej. Eksport do krajów Wspólnoty Niepodległych Państw ukształtował się w granicy 1,6 mld EUR, tj. o 17% wyższym niż rok wcześniej. Na Ukrainę wysłano produkty o wartości 600 mln EUR, do Federacji Rosyjskiej eksport wyniósł 565 mln EUR, a na Białoruś – 269 mln EUR. Dostawy do pozostałych krajów, tj. spoza UE i WNP wzrosły o 12% do 4,3 mld EUR. Istotnym odbiorcą spośród tych krajów były Stany Zjednoczone, do których sprzedano towary rolno-spożywcze o wartości 551 mln EUR, a także Arabia Saudyjska z 302 mln EUR, Izrael z 245 mln EUR i Chiny z 207 mln EUR.



Tagi:
źródło:

Najświeższe wiadomości zawsze na czas!

Zapisz się do bezpłatnego newslettera Gospodarz.pl i otrzymuj najważniejsze wiadomości z branży raz w tygodniu bezpośrednio na Twoją skrzynkę e-mail!