Spełnianie przez przedsiębiorców obowiązujących wymagań z zakresu prawa żywnościowego jest kontrolowane przez organy urzędowej kontroli żywności – zgodnie z ustawowymi kompetencjami. Organy Państwowej Inspekcji Sanitarnej sprawują bieżący nadzór sanitarny m.in. nad zakładami żywienia zbiorowego (m.in. restauracjami, barami, smażalniami) oraz sklepami i kioskami spożywczymi.
Nieprawidłowości najczęściej stwierdzane w trakcie kontroli:
-
brak zachowania czystości bieżącej pomieszczeń i sprzętu roboczego;
-
zły stan techniczny pomieszczeń i wyposażenia;
-
środki spożywcze po upływie daty minimalnej trwałości/terminu przydatności do spożycia;
-
nieprawidłowe warunki przechowywania środków spożywczych (brak ciągłości łańcucha chłodniczego, brak segregacji środków spożywczych);
-
brak orzeczeń lekarskich dla celów sanitarno-epidemiologicznych;
-
nieprawidłowości dotyczące GHP/GMP oraz systemu HACCP,
-
niewłaściwe postępowanie przy gromadzeniu i usuwaniu odpadów;
-
brak zachowania identyfikowalności przechowywanych środków spożywczych;
W większości przypadków nieprawidłowości stwierdzane podczas przeprowadzanych kontroli sanitarnych usuwane były przez przedsiębiorców w krótkim czasie lub egzekwowane przez organy nadzoru. Należy podkreślić, że stwierdzane nieprawidłowości mają różną wagę, w niektórych, rzadkich przypadkach są one bardzo poważne i prowadzą do zamknięcia zakładu, lecz najczęściej są to niezgodności, które mogą być szybko naprawione.
Kontrole w 2018 r.
Jak co roku, również w 2018r w okresie letnim w miejscowościach o natężonym ruchu turystycznym wzmożony zostanie nadzór nad obiektami żywienia zbiorowego (restauracjami, kawiarniami, barami oraz wszelkiego rodzaju gastronomią).
Przedsiębiorco
-
Żywność znajdująca się w obrocie nie może być niebezpieczna dla zdrowia i życia człowieka, a odpowiedzialność za bezpieczeństwo żywności na wszystkich etapach produkcji,
-
przetwarzania i dystrybucji ponoszą właściciele zakładów żywności i żywienia.
-
Jesteś odpowiedzialny za stosowanie zasad higieny i zapewnienie bezpieczeństwa żywności oferowanej konsumentowi. Oferowana i stosowana przez Ciebie żywność musi pochodzić z legalnych i bezpiecznych źródeł, być identyfikowalna oraz być prawidłowo oznakowana.
Konsumencie
-
Pamiętaj o higienie, myciu rąk oraz przygotowaniu żywności do spożycia zgodnie z informacjami na etykiecie.
-
Zwracaj uwagę na warunki, w których przechowujesz zakupioną żywność – szczególnie w okresie letnim (etykiety produktów zawierają wskazówki w jakiej temperaturze należy je przechowywać, co ma duże znaczenie w przypadku żywności nietrwałej mikrobiologicznie jak np. produkty i wyroby mięsne, mleko, jogurty, sałatki etc.).
-
Nie kupuj żywności niewiadomego pochodzenia, z nielegalnych źródeł (poza wysokim ryzykiem dotyczącym potencjalnych negatywnych skutków zdrowotnych dla konsumenta istotne jest również ryzyko rozprzestrzeniania się ASF poprzez obrót nielegalną dziczyzną i produktami wieprzowymi).
Zauważyłeś nieprawidłowości – przekaż uwagi właścicielowi lub pracownikom obiektu oraz powiadom właściwego państwowego powiatowego inspektora sanitarnego.
źródło: Gospodarz.pl/GIS foto:
pixabay.com