Kontrole gastronomii w sezonie letnim

Spełnianie przez przedsiębiorców obowiązujących wymagań z zakresu prawa żywnościowego jest kontrolowane przez organy urzędowej kontroli żywności – zgodnie z ustawowymi kompetencjami. Organy Państwowej Inspekcji Sanitarnej sprawują bieżący nadzór sanitarny m.in. nad zakładami żywienia zbiorowego (m.in. restauracjami, barami, smażalniami) oraz sklepami i kioskami spożywczymi.

Kontrole gastronomii w sezonie letnim
Nieprawidłowości najczęściej stwierdzane w trakcie kontroli:
  • brak zachowania czystości bieżącej pomieszczeń i sprzętu roboczego;
  • zły stan techniczny pomieszczeń i wyposażenia;
  • środki spożywcze po upływie daty minimalnej trwałości/terminu przydatności do spożycia;
  • nieprawidłowe warunki przechowywania środków spożywczych (brak ciągłości łańcucha chłodniczego, brak segregacji środków spożywczych);
  • brak orzeczeń lekarskich dla celów sanitarno-epidemiologicznych;
  • nieprawidłowości dotyczące GHP/GMP oraz systemu HACCP,
  • niewłaściwe postępowanie przy gromadzeniu i usuwaniu odpadów;
  • brak zachowania identyfikowalności przechowywanych środków spożywczych;
W większości przypadków nieprawidłowości stwierdzane podczas przeprowadzanych kontroli sanitarnych usuwane były przez przedsiębiorców w krótkim czasie lub egzekwowane przez organy nadzoru. Należy podkreślić, że stwierdzane nieprawidłowości mają różną wagę, w niektórych, rzadkich przypadkach są one bardzo poważne i prowadzą do zamknięcia zakładu, lecz najczęściej są to niezgodności, które mogą być szybko naprawione.
 
Kontrole w 2018 r.
 
Jak co roku, również w 2018r w okresie letnim w miejscowościach o natężonym ruchu turystycznym wzmożony zostanie nadzór nad obiektami żywienia zbiorowego (restauracjami, kawiarniami, barami oraz wszelkiego rodzaju gastronomią).
 
Przedsiębiorco
  • Żywność znajdująca się w obrocie nie może być niebezpieczna dla zdrowia i życia człowieka, a odpowiedzialność za bezpieczeństwo żywności na wszystkich etapach produkcji,
  • przetwarzania i dystrybucji ponoszą właściciele zakładów żywności i żywienia.
  • Jesteś odpowiedzialny za stosowanie zasad higieny i zapewnienie bezpieczeństwa żywności oferowanej konsumentowi. Oferowana i stosowana przez Ciebie żywność musi pochodzić z legalnych i bezpiecznych źródeł, być identyfikowalna oraz być prawidłowo oznakowana.
Konsumencie
  • Pamiętaj o higienie, myciu rąk oraz przygotowaniu żywności do spożycia zgodnie z informacjami na etykiecie.
  • Zwracaj uwagę na warunki, w których przechowujesz zakupioną żywność – szczególnie w okresie letnim (etykiety produktów zawierają wskazówki w jakiej temperaturze należy je przechowywać, co ma duże znaczenie w przypadku żywności nietrwałej mikrobiologicznie jak np. produkty i wyroby mięsne, mleko, jogurty, sałatki etc.).
  • Nie kupuj żywności niewiadomego pochodzenia, z nielegalnych źródeł (poza wysokim ryzykiem dotyczącym potencjalnych negatywnych skutków zdrowotnych dla konsumenta istotne jest również ryzyko rozprzestrzeniania się ASF poprzez obrót nielegalną dziczyzną i produktami wieprzowymi).
Zauważyłeś nieprawidłowości – przekaż uwagi właścicielowi lub pracownikom obiektu oraz powiadom właściwego państwowego powiatowego inspektora sanitarnego.


Tagi:
źródło: