Kategorie
Zobacz również tu
-
Prognozy plonów średnich w UE
2024-05-05 -
Ceny ważniejszych produktów rolnych w marcu
2024-05-03 -
Historycznie niskie bezrobocie w marcu
2024-05-03 -
MKiŚ o nowym podatku od aut spalinowych
2024-05-01 -
Grupa robocza „Owoce i warzywa”
2024-04-30
Poznaj produkty
-
Kombajn do zbioru malin i NATALIA-V
2020-04-08 -
Kojec
2012-12-31 -
Wały cambridge MCB/MCW
2020-02-20 -
Brony talerzowe X - XRVP
2012-01-04 -
Musli dla cieląt MICHEL - Musli Protect
2015-04-27 -
Zestaw ZV
2013-12-13
Reklamowanie środków ochrony roślin
W związku ze stwierdzaniem licznych naruszeń w zakresie prowadzenia reklamy środków ochrony roślin, Państwowa Inspekcja Ochrony Roślin i Nasiennictwa przypomina, iż reklamowanie ich jest szczególnym, określonym w przepisach prawa rodzajem działalności i jej prowadzenie nie powinno powodować zagrożeń.
Zasady reklamowania środków ochrony roślin
Podawanie nierzetelnej informacji, wprowadzającej w błąd odbiorców przekazu reklamowego oraz niewłaściwe i niepełne informowanie o danym produkcie mogą mieć negatywny wpływ na bezpieczeństwo stosujących środki ochrony roślin oraz środowisko.
Zasady prowadzenia reklamy środków ochrony roślin określa art. 66 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1107/2009 z dnia 21 października 2009 r. dotyczącego wprowadzania do obrotu środków ochrony roślin i uchylającego dyrektywy Rady 79/117/EWG i 91/414/EWG. Zgodnie z przepisami w powyższym zakresie:
-
środki ochrony roślin, które nie uzyskały zezwolenia, nie są reklamowane. Każdej reklamie środka ochrony roślin towarzyszą zdania: „Ze środków ochrony roślin należy korzystać z zachowaniem bezpieczeństwa. Przed każdym użyciem przeczytaj informacje zamieszczone w etykiecie i informacje dotyczące produktu”. Zdania te są czytelne i wyraźnie widoczne na tle całej reklamy. Słowa „środki ochrony roślin” mogą zostać zastąpione przez bardziej precyzyjne określenia rodzaju produktu, takie jak środek grzybobójczy, owadobójczy lub chwastobójczy;
-
reklama nie zawiera informacji w formie tekstu lub w formie graficznej, które byłyby mylące w odniesieniu do możliwych zagrożeń dla zdrowia ludzi, zwierząt lub dla środowiska, takich jak określenia „niskiego ryzyka”, „nietoksyczny” czy „nieszkodliwy”. Jedynie w przypadku środków ochrony roślin niskiego ryzyka dozwolone jest użycie w reklamie wyrażenia: „dozwolony jako środek ochrony roślin niskiego ryzyka zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 1107/2009”;
-
wszystkie oświadczenia użyte w reklamie muszą dać się uzasadnić technicznie;
-
w reklamach nie przedstawia się wizualnie żadnych potencjalnie niebezpiecznych praktyk, takich jak mieszanie lub stosowanie bez stosownej odzieży ochronnej, stosowanie w pobliżu żywności lub stosowanie przez dzieci lub w ich pobliżu;
-
materiały reklamowe lub promocyjne zwracają uwagę na stosowne zwroty i symbole ostrzegawcze umieszczone w etykietach. Zgodnie z wytyczną Komisji Europejskiej, aby spełnić powyższy wymóg prowadzący reklamę powinien umieścić w reklamie specjalną wzmiankę zwracającą uwagę na ostrzegawcze zwroty i piktogramy np.: „Zapoznaj się z zagrożeniami i postępuj zgodnie ze środkami ostrożności wymienionymi na etykiecie”.
Jednocześnie Główny Inspektor Ochrony Roślin i Nasiennictwa informuje, że w przypadku stwierdzenia prowadzenia reklamy środków ochrony roślin z naruszeniem ww. zasad, przepisy ustawy z dnia 8 marca 2013 r. o środkach ochrony roślin przewidują karę w postaci opłaty sankcyjnej w wysokości od 5 000 zł do 500 000 zł.