Porozumienie Rady i Parlamentu dot. limitów emisji z pojazdów drogowych

18 grudnia 2023 roku Rada UE i Parlament Europejski osiągnęły wstępne porozumienie w sprawie rozporządzenia Euro 7 o homologacji typu pojazdów silnikowych i silników oraz układów, komponentów i oddzielnych zespołów technicznych przeznaczonych do tych pojazdów w odniesieniu do emisji i trwałości akumulatorów. Osiągnięte porozumienie utrzymuje limity emisji określone w rozporządzeniu Euro 6 dla samochodów osobowych i dostawczych, ale obniża limity dla autobusów i samochodów ciężarowych.

Porozumienie Rady i Parlamentu dot. limitów emisji z pojazdów drogowych
Wprowadza dodatkowo także limity dotyczÄ…ce emisji pochodzÄ…cych z ogumienia i tarcz hamulcowych samochodu, a także okreÅ›la wartoÅ›ci dopuszczalne trwaÅ‚oÅ›ci akumulatorów. Normy Euro 7 bÄ™dÄ… jednolitym zbiorem przepisów obejmujÄ…cym limity emisji zarówno dla pojazdów lekkich, jak i ciężkich.   Ponadto 18 stycznia br. negocjatorzy Rady UE i Parlamentu Europejskiego osiÄ…gnÄ™li wstÄ™pne porozumienie w sprawie norm emisji CO2 dla pojazdów ciężkich. Zgodzono siÄ™ na rozszerzenie zakresu negocjowanego rozporzÄ…dzenia, aby prawie wszystkie pojazdy ciężkie z certyfikowanymi emisjami CO2 podlegaÅ‚y celom redukcji emisji. Pozostawione wyÅ‚Ä…czenie bÄ™dzie miaÅ‚o zastosowanie do niektórych producentów pojazdów wykorzystywanych w górnictwie, rolnictwie, i leÅ›nictwie, pojazdów wykorzystywanych w siÅ‚ach zbrojnych i przez straż pożarnÄ…, a także pojazdów wykorzystywanych w ochronie ludnoÅ›ci, zachowaniu porzÄ…dku publicznego i opiece medycznej. PrzyjÄ™te cele redukcji emisji CO2 o 45%, 65% i 90% majÄ… zostać osiÄ…gniÄ™te odpowiednio w latach 2030, 2035 i 2040. Skuteczność rozporzÄ…dzenia ma zostać poddana przeglÄ…dowi przez KE w 2027 roku.


Tagi:
źródło: