UOKiK w sprawie zmowy cenowej na rynku owoców miękkich

W bieżącym sezonie zbiorów owoców do Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów napływają zawiadomienia i sygnały dotyczące możliwych nieprawidłowości zachodzących na rynkach skupu i przetwórstwa owoców. Sygnały te dotyczą narzucania rolnikom niskich cen i uciążliwych warunków skupu owoców, w szczególności owoców miękkich.

UOKiK w sprawie zmowy cenowej na rynku owoców miękkich
Wśród podnoszonych przez skarżących przyczyn niskich cen skupu pojawia się również podejrzenie zawarcia zmowy cenowej przez przedsiębiorców zajmujących się skupem lub przetwórstwem tych produktów.
 
Prezes UOKiK w ramach swoich kompetencji bada sygnały o ewentualnych nieprawidłowościach w celu stwierdzenia, czy działania przetwórców lub podmiotów skupujących owoce mogą naruszać:
  • art. 6 lub 9 ustawy z dnia 16 lutego 2007 r. o ochronie konkurencji i konsumentów (Dz.U. z 2018 r. poz. 798 ze zm.);
  • art. 6 ustawy z dnia 15 grudnia 2016 r. o przeciwdziałaniu nieuczciwemu wykorzystywaniu przewagi kontraktowej obrocie produktami rolnymi i spożywczymi (Dz.U. z 2017 r. poz. 67).
W odniesieniu do podejrzenia zawarcia zmowy cenowej wskazano, że Prezes UOKiK od dłuższego czasu na bieżąco analizuje wszelkie sygnały mogące świadczyć o istnieniu porozumień ograniczających konkurencję na rynkach skupu owoców. W 2016 r. przeprowadzone zostało postępowanie wyjaśniające w sprawie wstępnego ustalenia, czy istotne, jednoczesne i stosunkowo szybkie zmiany (obniżka) cen skupu jabłek wprowadzone przez podmioty skupujące w listopadzie 2015 r. były wynikiem porozumienia ustalającego ceny (sygn. RLU-400-l/16/1M). W ramach tego postępowania przeprowadzono przeszukania w siedzibach przedsiębiorców zajmujących się przetwórstwem skupowanych owoców, w celu pozyskania dowodów mogących świadczyć o dokonaniu przez przedsiębiorców niedozwolonych uzgodnień. Wskazano, że również aktualnie prowadzone są działania, które mają pomóc w weryfikacji ewentualnych nieuczciwych zachowań mogących być przyczyną trudnej sytuacji na rynkach owoców. Do takich działań należy w pierwszym rzędzie wszczęte 18 lipca 2018 r. postępowanie wyjaśniające służące badaniu rynku skupu owoców i rynku przetwórstwa owoców (sygn. DOK 1-400-1/18/WM), które ma na celu ustalenie sposobu funkcjonowania tych rynków, ich strukturę, mechanizmy kształtowania cen, relacje pomiędzy przedsiębiorcami oraz ich udziały rynkowe. W ramach postępowania sprawdzane jest również, czy niskie ceny skupu owoców miękkich mogą być wynikiem dokonywania przez przedsiębiorców odbierających te produkty niedozwolonych uzgodnień ograniczających konkurencję.
 
W odniesieniu natomiast do praktyk stanowiących przejaw nieuczciwego wykorzystywania przewagi kontraktowej, poinformowano, że Prezes Urzędu wszczął, 4 czerwca 2018 r., postępowanie wyjaśniające mające na celu wstępne ustalenie, czy wobec dostawców warzyw i owoców, w szczególności truskawki, porzeczki czarnej i czerwonej, borówki amerykańskiej, aronii i maliny są stosowane praktyki nieuczciwie wykorzystujące przewagę kontraktową (sygn. RBG-4080-10/18/PS). W ramach ww. postępowania przeprowadzone zostały kontrole podmiotów zajmujących się skupem i przetwórstwem owoców miękkich zmierzające w szczególności do ustalenia zasad podejmowania przez nie współpracy z dostawcami owoców (zwłaszcza z plantatorami) oraz kształtowania warunków dostaw i płatności.
 
Przekazano, że materiał zebrany w toku ww. postępowania pozwolił na postawienie zarzutu nieuczciwego wykorzystywania przewagi kontraktowej jednego z przedsiębiorców poprzez niedotrzymywanie przez tego przedsiębiorcę terminów płatności (sygn. RBG-440-03/18/PS).
 
Obecnie w toku są także, prowadzone przez podległe Prezesowi Urzędu Wojewódzkie Inspektoraty Inspekcji Handlowej, kontrole w punktach skupu dotyczące sposobu funkcjonowania tych podmiotów w zakresie skupu świeżych owoców miękkich, w tym w szczególności warunków zawieranych umów pomiędzy przedsiębiorcami zajmującymi się obrotem ww. owocami na poszczególnych szczeblach rynkowych oraz sposobu ustalania cen w obrocie tymi produktami.
 
UOKiK uważa, że ważne dla właściwego funkcjonowania rynku są również działania UOKiK prowadzone we współpracy z Krajowym Ośrodkiem Wsparcia Rolnictwa. KOWR podjął działania kontrolne nabywców owoców miękkich w zakresie wykonywania obowiązku zawierania umów z dostawcami owoców formie spełniającej warunki określone w przepisach prawa wspólnotowego i krajowego. Kontrole dostarczają informacji na temat struktury i zasad funkcjonowania rynku, co jest niezbędne do weryfikacji ewentualnych naruszeń przepisów o przewadze kontraktowej, jakich mogłyby dopuszczać się podmioty w stosunku do słabszych stron umów dostaw produktów rolnych.


Tagi:
źródło: